Allahin, Armeliaan Armahtajan nimeen.

Kuolema on riittävä muistuttajana

 Madaar al-Watanin opetusosasto on valmistanut kirjasen.
 Englanninkielisestä käännöksestä suomentanut Ummu Mariam.

 

 

 

Kaikki ylistykset ja kiitokset kuuluvat yksin Allahille, joka sääti kuoleman jokaiselle sielulle, ja on ainoa, joka on ikuisesti Ikuinen; ja olkoot rukoukset, rauha ja siunaukset kaikkien profeettojen ja lähettiläiden sinetin, meidän profeettamme Muhammadin, hänen perheensä ja kaikkien hänen kumppaneittensa sekä heidän jalanjäljissään aina Ylösnousemuksen päivään saakka seuraavien henkilöiden päällä.

Kuolema on kiistaton tosiasia. Allah sanoo (merkityksen selitys): "Kuolemantokkura tulee totuudessa: 'Tämä on se, mitä olet vältellyt!'" (Koraani 50:19). Kuka voi kiistellä kuolemasta ja sen tuskista kuultuaan nämä sanat? Kuka voi kiistellä haudan puristuksesta? Kuka voi viivyttää kuolemaansa sen määräajasta? Allah sanoo (merkityksen selitys): "…Kun heidän määräaikansa tulee, he eivät voi sitä viivyttää eivätkä kiirehtiä tuntia (tai hetkeä)." (Koraani 7:34)

Oi ihmiskunta! Miksi olet niin ylimielinen, kun pian madot syövät sinut? Miksi teet syntiä, kun sinut lopulta heitetään kaivantoon maan alle? Miksi viivyttelet ja olet hillitön, kun tiedät kuoleman tulevan yllättäen, ilman varoitusta? Allah sanoo (merkityksen selitys): "Jokainen tulee maistamaan kuoleman. Ainoastaan Ylösnousemuksen päivänä teille tullaan maksamaan teidän palkkanne täytenä. Jokainen, jota varjellaan Tulelta ja päästetään Paratiisiin, on todellakin menestyksellinen. Tämän maailman elämä on vain harhakuvan nautintoa (pettävä asia)." (Koraani 3:185)

Hän sanoo myös (merkityksen selitys): "Kaikki, mitä on siinä (maassa), tulee tuhoutumaan." (Koraani 55:26)

Hän sanoo myös (merkityksen selitys): "Äläkä kutsu mitään muuta iläähiä (jumalaa) Allahin ohella, lää iläähä illä Huwä (kenelläkään ei ole oikeutta tulla palvotuksi paitsi Hänellä)…" (Koraani 28:88)


Kuoleman todellisuus

Hyvät muslimit! Hän, joka luulee kuoleman olevan olemassaolonsa viimeinen vaihe, jonka jälkeen ei ole mitään tilintekoa, ei Paratiisia eikä Helvettiä, eikä elämää sen jälkeen, on erehtynyt pahasti. Jos näin olisi, luomisessa ja olemassaolossa ei olisi ollut mitään viisautta alun alkaenkaan, ja kaikki ihmiset olisivat olleet yhdenvertaisesti levossa kuoleman jälkeen. Uskova ja uskoton olisivat olleet samanlaisia: murhaaja ja hänen uhrinsa, sortaja ja sorrettu, tottelevainen ja tottelematon, avionrikkoja ja hän, joka huolehti rukouksistaan, ja niin edelleen. Tämä on eläimiäkin pahempien monijumalaisten usko. Vain häpeämätön ja järjetön henkilö lausuisi sellaisen lausuman. Allah sanoo (merkityksen selitys): "Uskottomat teeskentelevät, ettei heitä koskaan tulla herättämään henkiin (tilinteolle). Sano (oi Muhammad (SAAS)): Kyllä! Kautta Herrani, epäilemättä teidät tullaan herättämään henkiin, sitten teille tullaan ilmoittamaan (ja palkitsemaan) siitä, mitä te teitte; ja tämä on helppoa Allahille." (Koraani 64:7)

Hän sanoo myös (merkityksen selitys): "Hän esittää Meille vertauksen, ja unohtaa oman luomisensa. Hän sanoo: 'Kuka tulee antamaan näille luille elämän, sen jälkeen kun ne ovat mädäntyneet ja muuttuneet tomuksi?' Sano (oi Muhammad (SAAS)): 'Hän, joka loi ne ensimmäisen kerran, tulee antamaan elämän niille! Hän on Kaikkitietävä jokaisesta luodusta!'" (Koraani 36:78-79)

Kuolema on vaihe, jossa sielu irtautuu ruumiista. Kun se lähtee, ihminen siirtyy yhdestä maailmasta (elämästä) toiseen (Tuonpuoleiseen). Henkilön tekojen tiedot suljetaan ja mahdollisuus katua päättyy. Profeetta (SAAS) sanoi: "Allah hyväksyy Hänen orjansa katumuksen kuoleman hetkeen saakka (eli kunnes sielu on lähtemässä)." (At-Tirmidhi)


Kuolema on suurin onnettomuus

Kuolema on suurin onnettomuus ja Allah on kutsunut sitä tuhoksi. Allah sanoo (merkityksen selitys): "…Kuoleman suuri onnettomuus kohtaa teidät…" (Koraani 5:106)

Jos palvelija oli kuuliainen, kuolemansa hetkellä hän katuu, ettei tehnyt enemmän oikeamielisiä tekoja. Mutta jos hän oli tottelematon, hän katuu puutteitaan ja toivoo palaavansa takaisin tähän elämään, että hän voisi katua ja käyttäytyä oikeamielisesti – mutta sillä hetkellä se on liian myöhäistä. Allah sanoo (merkityksen selitys): "…Jos he pyytävät suosiota, silti he eivät ole niistä, joille voidaan osoittaa suosiota." (Koraani 41:24)

Hän sanoo myös (merkityksen selitys): "Kunnes kuolema tulee yhdelle heistä (niille, jotka liittävät kumppaneita Allahille), hän sanoo: 'Herrani! Lähetä minut takaisin, niin että saatan tehdä hyvää siinä, minkä olen jättänyt tekemättä!' Ei! Se on vain sana, jonka hän puhuu; ja heidän takanaan on bärzäkh (este) siihen päivään saakka, jolloin heidät tullaan herättämään henkiin." (Koraani 23:99-100)


Kuoleman muistutus

Kerrotaan, että beduiini oli matkalla ja hänen kamelinsa kuoli. Joten beduiini laskeutui kamelin selästä ja kiersi sitä sanoen: "Mikset nouse ylös? Mikset herää henkiin? Raajasi ovat mainiot ja ruumiisi on terve; mikä sinussa on vikana? Mikä piti sinut liikkeessä? Mikä aiheutti kuolemasi? Mikä sai sinut pysähtymään?" Sitten hän jätti kamelin hämmästyneenä, ihmetellen, mitä sille oli tapahtunut.

Ibn Sammaak rahimähullaah sanoi: "Ollessaan kalastamassa kalastaja heitti verkkonsa mereen ja siihen tarttui ihmisen kallo. Hän katsoi sitä, alkoi itkeä ja sanoi: 'Jos olit kunniallinen, sinun kunniasi ei viivyttänyt kuolemaasi! Jos olit rikas, omaisuutesi ei viivyttänyt kuolemaasi! Jos olit köyhä, köyhyytesi ei viivyttänyt kuolemaasi! Jos olit antelias, anteliaisuutesi ei viivyttänyt kuolemaasi! Jos olit vahva, vahvuutesi ei viivyttänyt kuolemaasi! Jos olit oppinut, tietosi ei viivyttänyt kuolemaasi!' Hän jatkoi näiden sanojen toistamista ja itkemistä."


Muistakaa nautintojen tuhoajaa

Kunnioitettava muslimi! Profeetta (SAAS) kannusti meitä aina muistamaan ja mainitsemaan kuolemaa sanoen: "Mainitkaa nautintojen tuhoajaa (eli kuolemaa) runsaasti." (At-Tirmidhi)

Imaami Qurtobi rahimähullaah sanoi: "Meidän oppineemme rahimähumullaah sanoivat, että tämä Profeetan (SAAS) lausuma on lyhyt mutta kaiken sisältävä suuresta muistuttajasta, koska kuoleman muistaminen ja sen mainitseminen useasti todennäköisesti tuhoaa minkä tahansa nautinnon, jota henkilö saattaisi tuntea. Se myös estää häntä toivomasta mitään muuta nautintoa tulevaisuudessa saaden hänet välinpitämättömäksi nautinnoille, joita hän aikaisemmin kaipasi. Mutta koska ihmisten sydämet ovat tulleet välinpitämättömiksi, me tarvitsemme pidempiä muistutuksia sanoilla, jotka ovat koristeellisempia; muutoin Profeetan (SAAS) sanat: "Mainitkaa nautintojen tuhoajaa (eli kuolemaa) runsaasti." ja Allahin sanat (merkityksen selitys): "Jokainen tulee maistamaan kuoleman. Ainoastaan Ylösnousemuksen päivänä teille tullaan maksamaan teidän palkkanne täytenä. Jokainen, jota varjellaan Tulelta ja päästetään Paratiisiin, on todellakin menestyksellinen. Tämän maailman elämä on vain harhakuvan nautintoa (pettävä asia)." (Koraani 3:185) riittävät niille, jotka kuuntelevat ja pohtivat."

Ibn 'Umar (RAA) sanoi: "Tulin Profeetan (SAAS) luokse yhdeksän muun ihmisen kanssa, kun mies änsaareista (Medinan asukkaista) nousi ylös ja kysyi: 'Oi Allahin profeetta! Kuka on viisain henkilö?' Hän (SAAS) vastasi: 'Hän, joka mainitsee ja mietiskelee kuolemaa eniten, ja hän, joka valmistautuu eniten kuolemaansa varten. Nämä ovat viisaita; he saavuttavat tämän maailman kunnian samoin kuin kunnian Tuonpuoleisessa.'" (At-Tabaraani ja al-Munthiri)


Kuoleman mainitsemisen ja sen mietiskelemisen hyödyt

Rakas muslimi! Kuoleman mainitsemisesta ja sen mietiskelystä saavuttaa useita hyötyjä, kuten seuraavat:

    Se rohkaisee henkilöä valmistautumaan kuolemaa varten ennen kuin se iskee.

    Se saa ihmisen menettämään toivonsa pitkästä elämästä, joka on välinpitämättömyyttä aiheuttava toive.

    Se saa ihmisen tyytyväiseksi hyvin vähään. Anas (RAA) kertoi Profeetan (SAAS) ohittaneen ryhmän ihmisiä, jotka nauroivat ja sanoi: "Mainitkaa nautintojen tuhoajaa (eli kuolemaa) runsaasti." ja sitten hän (SAAS) sanoi: "Sitä ei koskaan sanota, kun henkilö on jonkin tarpeessa, paitsi että se tekisi henkilön tyytyväiseksi. Eikä sitä koskaan mainita vaurauden aikana, paitsi että se saisi henkilön tuntemaan rajallisuutta." (Al-Munthiri ja al-Bazzar)

    Se saa henkilön kallistumaan Tuonpuoleisen puoleen ja Allahille tottelevaisuuteen.

    Se saa maalliset vaikeudet tuntumaan merkityksettömiltä.

    Se estää henkilöä olemasta ahne ja kohtuuton.

    Se rohkaisee henkilöä katumaan ja korvaamaan sen, minkä hän on laiminlyönyt menneisyydessä.

    Se pehmentää sydämen, saa silmät vuotamaan kyyneliä, auttaa henkilöä sitoutumaan islamiin ja karkottaa halujen houkuttimet.

    Se tekee henkilöstä nöyrän sekä estää ylimielisyyttä ja sortoa.

    Se tekee henkilöstä ystävällisen ja anteeksiantavan kanssamuslimeille.


Rajoitetut henkäykset

'Abdullah ibn Mas'ud (RAA) sanoi: "Profeetta (SAAS) piirsi neliön ja sitten piirsi sen keskelle viivan ja antoi sen (viivan) ulottua neliön ulkopuolelle. Sitten hän piirsi useita pieniä viivoja, jotka olivat kiinnittyneenä tuohon keskiviivaan, ja sanoi: 'Tämä on ihminen, ja tämä (neliö, joka kuvaa kuolemaa) ympäröi häntä hänen elinaikanaan joka puolelta (tai on ympäröinyt hänet), ja tämä (neliön) ulkopuolella oleva (viiva) on hänen toiveensa, ja nämä pienemmät viivat ovat onnettomuuksia ja vastoinkäymisiä (jotka saattavat kohdata häntä), ja jos yksi niistä ei tavoita häntä, toinen tulee iskemään häneen (tulee tavoittamaan hänet), ja jos toinen ei tavoita häntä, kolmas tulee iskemään häneen (tulee tavoittamaan hänet).'" (Al-Bukhari)

 

 

Imaami al-Qurtobi rahimähullaah sanoi: "Muslimioppineet ovat yhtä mieltä siitä, ettei kuolema ole rajoittunut tiettyyn ikään, aikaan tai sairauteen, niin että ihminen olisi aina valmis ottamaan kuoleman vastaan ja olisi valmis siihen, mitä tulee sen jälkeen."

Yazeed ibn ar-Riqaashilla rahimähullaah oli tapana puhutella itseään sanoen: "Kuka tulee rukoilemaan puolestasi kuolemasi jälkeen? Kuka tulee paastoamaan puolestasi kuolemasi jälkeen? Kuka tulee miellyttämään Herraasi puolestasi kuolemasi jälkeen?" Hänellä oli tapana sanoa ihmisille: "Oi ihmiset! Miksi ette itke lopun elämäänne? Mikä voi olla henkilön tilanne, kun kuolema etsii häntä … hauta on hänen olinpaikkansa … maa on hänen patjansa … madot ovat hänen kumppaneitaan … ja tämän lisäksi hän odottaa suurimman kauhun kohtaavan hänet (Tuonpuoleinen) … mikä hänen tilanteensa on sitten?" Sitten hän purskahti kyyneliin.

At-Tamimi rahimähullaah sanoi: "Kaksi asiaa esti minua nauttimasta elämästä: kuoleman ja Allahin edessä tapahtuvan kyselemisen muistaminen."

Ad-Daqqaaq rahimähullaah sanoi: "Hänelle, joka toistuvasti muistaa kuolemaa, annetaan kolme asiaa: nopea katumus, tyytyväinen sydän ja into palvoa Allahia; ja häntä, joka laiminlyö kuoleman muistamisen, koetellaan kolmella asialla: viivytys katumisessa, tyytymättömyys sekä laiskuus Allahin palvonnassa."


Muistutus

Oi sinä, joka olet välinpitämätön! Pohdi kuoleman tuskia ja sen katkeria vaikeuksia. Kuolema on lupaus, joka epäilyksettä tulee täyttymään; ajatus kuolemasta riittää haavoittamaan sydämen, kostuttamaan silmät, erottamaan ihmiset, tuhoamaan halut ja estämään tämän elämän pyrkimykset.

Oi sinä, joka kokoat omaisuutta, innokkaana rakentamaan ja menestymään tässä elämässä! Ainoa omaisuutesi on käärinliinasi. Lopulta rikkautesi katoavat, ruumiisi tuhoutuu. Mitä tulee tapahtumaan aarteillesi, joita keräsit? Tulevatko ne pelastamaan sinut kuoleman tuskilta? Eivät todellakaan! Tulet jättämään ne kaikki jälkeesi.

Todellakin ne, jotka tulkitsivat Allahin sanojen (merkityksen selitys): "…Äläkä unohda osaasi laillisesta nautinnosta tässä maailmassa…" (Koraani 28:77) merkitsevän käärinliinaa, ovat tehneet hyvin. Se liittyy yhteen jakeen aikaisemman osan kanssa, missä Allah sanoo (merkityksen selitys): "Mutta etsi sillä (omaisuudella), jonka Allah on antanut sinulle, Tuonpuoleisen kotia…" (Koraani 28:77). Tämä tarkoittaa "etsi Tuonpuoleisen (Paratiisin) palkkioita käyttämällä sitä, minkä Allah on antanut sinulle tässä elämässä". Muslimin velvollisuus on käyttää sitä, minkä Allah on antanut hänelle tässä elämässä, saavuttamaan hyötyä Tuonpuoleisessa; joten se on aivan kuin sanoisi: "Älkää jättäkö omaisuuttanne jälkeenne käytettäväksi hautajaisiinne."

Hyvä veli! Missä on valmistautumisesi kuolemaa ja sen tuskia varten? Missä on valmistautumisesi haudan puristusta varten? Missä on valmistautumisesi haudassa kahdelle enkelille vastaamista varten? Missä on valmistautumisesi Allahin, Kaikkein Korkeimman, Kaikkikykenevän, kohtaamista varten?

Al-Hasan rahimähullaah sanoi: "On joitakin ihmisiä, joiden toivo tulla anteeksiannetuiksi, teki heistä välinpitämättömiä, kunnes he lähtivät tästä elämästä ilman palkkioita. Jos kysyit yhdeltä heistä, miksi hän viivyttää katumustaan, hän sanoisi: 'Minulla on myönteisiä ajatuksia Herrastani (eli Hän ei tule rankaisemaan minua).' Kuinka hän valehtelee! Jos hän ajattelisi myönteisesti Herrastaan, hän toimisi sen mukaisesti (tekisi hyviä tekoja)", ja sitten hän lausui Allahin sanat (merkityksen selitys): "Se teidän ajatuksenne, jonka ajattelitte Herrastanne, on tuonut teidät tuhoon; ja (tänä Päivänä) te olette häviäjien joukossa!" (Koraani 41:23)

Sa'id ibn al-Jubair rahimähullaah sanoi: "On suuri harhakuva olla tottelematon Allahille toivoen anteeksiantoa."


Asiat, jotka muistuttavat henkilöä kuolemasta

    Haudoilla käyminen. Profeetta (SAAS) sanoi: "Käykää haudoilla, koska ne muistuttavat teitä Tuonpuoleisesta." (Ahmad ja Abu Dawud)

    Käyminen paikoissa, joissa pestään kuolleita, ja pesemisen katsominen.

    Kuolevien ihmisten lähellä oleminen nähdäkseen kuinka he kärsivät ja yrittääkseen saada heidät sanomaan shähäädän.

    Hautajaisiin ja hautajaisrukouksiin osallistuminen sekä kuolleiden hautaamiseen osallistuminen.

    Koraanin lausuminen, varsinkin niiden jakeiden, joissa mainitaan kuoleman tuskat, kuten Allahin sanat (merkityksen selitys): "Kuolemantokkura tulee totuudessa: 'Tämä on se, mitä olet vältellyt!'" (Koraani 50:19)

    Hiusten harmaantuminen ja sairastelu, koska nämä ovat kaksi kuoleman sanansaattajaa.

    Maanjäristysten, tulivuorenpurkauksien, tulvien ja maanvieremien pohtiminen muistuttaa henkilöä kuoleman läheisyydestä.

    Tarinoiden lukeminen menneistä kansoista, jotka kuolivat ja katosivat.


Kuoleman tuskat

Hyvä muslimi! Kuolemassa on tuskia, joiden määrän ja ankaruuden tietävät vain ne, jotka ovat kokeneet ne. Kuoleva henkilö menettää äänensä ja kykynsä huutaa tuskassa; kuolema heikentää hänen ruumiinsa, raajansa ja aistinsa sekä jättää hänet voimattomaksi, niin ettei hän pysty pyytämään apua. Hänen värinsä muuttuu ja jokainen hänen ruumiinsa osa tuntee kuoleman kurjuuden, kunnes hänen sielunsa yltää hänen kurkkuunsa ja hän menettää yhteyden tähän elämään. Tämän jälkeen hänestä tulee kurja, jos hän on hävinneiden joukossa, ja onnellinen, jos hän on hurskaiden joukossa.

    'Aisha (RAA) sanoi: "Kuolemansairautensa aikana Profeetalla (SAAS) oli vesiastia, johon hänellä oli tapana kastaa kätensä, sitten pyyhkiä kasvojaan ja sanoa: 'Ei ole ketään, joka on palvonnan arvoinen, paitsi Allah; todellakin kuolemassa on tuskia.'" (Al-Bukhari). Toisessa kertomuksessa hänellä (SAAS) oli tapana sanoa: "Oi Allah! Auta minua kestämään kuoleman tuskat." (Ahmad ja at-Tirmidhi)

    Yazeed ibn Tameem rahimähullaah sanoi: "Häntä, jota kuoleman muistaminen ja Koraanin kuuleminen ei estä tekemästä syntiä, ei mikään muu voi estää, vaikka hän näkisi vuorien liikkuvan silmiensä edessä."


Kuoleman sanansaattajat

On kerrottu, että yksi profeetoista sanoi Kuoleman enkelille: "Eikö sinulla ole sanansaattajia, jotka sinä lähetät ennen tuloasi, niin että ihmiset voivat varoa?" Enkeli vastasi: "Todellakin minulla on useita sanansaattajia: sairaudet, harmaat hiukset, huolet sekä kuulon ja näön heikkous."

Allah ei ole jättänyt ihmisille mitään tekosyiden mahdollisuutta lähettämällä nämä sanansaattajat, kuten Hän sanoo (merkityksen selitys): "…Emmekä Me koskaan rankaise ennen kuin Me olemme lähettäneet lähettilään (antamaan varoituksen)." (Koraani 17:15)

Hän sanoo myös (merkityksen selitys): "…Teille tuli varoittaja…" (Koraani 35:37). Sanotaan, että tämä viittaa Koraaniin ja Allahin lähettiläisiin. Kuitenkin ibn 'Abbaas (RAA) sanoi: "Se (tarkoittaa sitä), kun henkilöstä tulee harmaapäinen."


Kuinka he kuolevat?

Rakas muslimi! Tiedä, että hyvä loppu kohtaa vain niitä, jotka ovat sisäisesti ja ulkoisesti oikealla tiellä, ja että paha loppu kohtaa niitä, jotka ovat turmeltuneita ja syntisiä, pysyen sellaisina kuolemaansa asti katumatta. Paha loppu kohtaa myös häntä, joka on oikealla tiellä, mutta taantuu menemällä siitä harhaan ja syyllistymällä synteihin.


Esimerkkejä pahasta lopusta

    Miestä kehotettiin sanomaan 'lää iläähä illä Allah' (shähäädä) hänen kuolemansa hetkellä, mutta hän alkoi laulaa, koska hänellä oli pakkomielle musiikista.

    Toinen juomista rakastava henkilö sanoi: "Antakaa minulle lasi alkoholia."


Esimerkkejä hyvästä lopusta

    Safwaan ibn Saleem rahimähullaah astui Muhammad ibn al-Munkadirin rahimähullaah luokse tämän viimeisten hetkien aikana ennen kuolemaa ja sanoi tälle: "Oi Abu 'Abdullah! Näen, että kuolema on vaikea sinulle." Hän jatkoi tämän lohduttamista, kunnes tämän kasvot tulivat kirkkaiksi kuin hehkuva lamppu, sitten Muhammad rahimähullaah sanoi: "Jos näkisit tilanteen, jossa olen nyt, olisit innoissasi", ja sitten hän kuoli.

    Muhammad ibn Thaabit al-Banaani rahimähullaah sanoi: "Menin muistuttamaan isääni shähäädän lausumisesta hänen kuolemansa hetkellä ja sanoin hänelle: 'Oi isä! Sano lää iläähä illä Allah', ja hän vastasi: 'Oi poikani! Jätä minut, olen kuudennessa tai seitsemännessä wirdissäni (jalon Koraanin jaksossa tai osassa, joka lausutaan päivittäin).'"

    Kun 'Abdurrahman ibn al-Aswad rahimähullaah itki ollessaan kuolemaisillaan, ihmiset kysyivät syytä siihen, ja hän vastasi: "Itken, koska en kykene enää rukoilemaan enkä paastoamaan", ja sitten hän lausui Koraania kuolemaansa saakka.

    'Aamir ibn 'Abdullah rahimähullaah kuuli rukouskutsun kuolemansairautensa aikana ja sanoi: "Auttakaa minut moskeijaan." Hän meni moskeijaan, liittyi ihmisten kanssa mäghrib-yhteisrukoukseen ja onnistui rukoilemaan yhden rak'än ennen kuin kuoli.


Julkaistu tiistaina 25. gumäädää äl-uulää -kuukautta 1425/13. heinäkuuta 2004



Imuroi tästä




Artikkeleita muslimeille