Allahin, Armeliaan Armahtajan nimeen.

Muhammad: Kuka hän on?

 Artikkeli on otettu internetsivustolta www.islamway.com
 Muokattu suomennos Ummu Mariam.

 

 

 

Totisesti kaikki ylistykset ja kiitokset kuuluvat Allahille, ylistämme Häntä, ja pyydämme Hänen apuaan ja anteeksiantamustaan, ja pyydämme turvaa Allahilta omien sielujemme ja tekojemme pahaa vastaan. Häntä, joka on saanut Allahin johdatuksen, ei kukaan voi johtaa harhaan, ja häntä, jonka Allah on johtanut harhaan, ei kukaan voi johdattaa. Todistan, ettei ole muuta todellista jumalaa, joka on palvonnan arvoinen, kuin yksin Allah, ilman kumppania, ja todistan, että Muhammad on Hänen palvelijansa ja lähettiläänsä.

"Oi te, jotka uskotte! Olkaa hurskaita Allahille (tekemällä kaiken, mitä Hän on määrännyt ja pidättäytymällä kaikesta siitä, minkä Hän on kieltänyt), niin kuin teidän tulisi olla hurskaita. (Totelkaa Häntä, olkaa kiitollisia Hänelle, ja muistakaa Häntä aina), älkääkä kuolko kuin islamin tilassa [muslimeina (täydellisellä alistumisella Allahille)]." (Koraanin jakeen 3:102 merkityksen selitys)

"Oi ihmiskunta, olkaa hurskaita Herrallenne, joka loi teidät yhdestä henkilöstä (Aadam), josta Hän loi hänelle vaimon (Eeva). Heistä molemmista Hän loi lukuisia miehiä ja naisia. Olkaa hurskaita Allahille, jolta vaaditte keskinäisiä (oikeuksianne), älkääkä (katkaisko) kohdun (yhteyttä, sukulaisuus). Todellakin, Allah vartioi teitä lakkaamatta." (Koraanin jakeen 4:1 merkityksen selitys)

"Oi te, jotka uskotte! Olkaa hurskaita Allahille ja puhukaa (aina) totta. Hän ohjaa teitä oikeamielisiin hyviin tekoihin ja antaa teille teidän syntinne anteeksi. Hän, joka tottelee Allahia ja Hänen lähettilästään (SAAS), on jo saanut suuren voiton (hän pelastuu Helvetin tulelta ja hänet tullaan päästämään sisään Paratiisiin)." (Koraanin jakeiden 33:70–71 merkityksen selitys)

Ämmää bä'd (sen jälkeen) todellakin, kaikkein totuudenmukaisin puhe on Allahin puhe, se on Allahin Kirja, ja paras johdatus on Muhammadin (SAAS) johdatus. Kaikista asioista pahimpia ovat uudistukset (uskonnossa), ja jokainen uusi asia on bid'ä (uudistus), ja jokainen bid'ä on harhaanjohtamista, ja jokainen harhaanjohtaminen johtaa Helvettiin.


Johdanto

Muhammad, islamin profeetta, on kiistämättömästi yhtä lailla hänen ihailijoilleen kuin hänen vihollisilleenkin yksi suurimmista ja vaikutusvaltaisimmista persoonallisuuksista ihmiskunnan historiassa. Sen aseman vuoksi, jota tämä mies pitää hallussaan yli neljännesosan maailman ihmisten sydämissä, on asiaankuuluvaa, että jokaisen järkevän, oikeudenmukaisen ja puolueettoman henkilön tulisi saada tietää tästä miehestä. Tämä tuo esiin seuraavat kysymykset: Kuka on Muhammad? Mitä hän edusti? Mikä hänen tehtävänsä oli? Mitkä hänen opetuksensa ovat? Kuinka hän eli yksityisen ja julkisen elämänsä? Mitkä olivat poliittiset, sosiaaliset ja kulttuurilliset olosuhteet elinympäristössä, jossa hän eli? Mikä mielipide hänen seuraajillaan ja muilla on hänestä? Mitä hän jätti perinnöksi ihmiskunnalle? Tämä kirjoitelma tulee vastaamaan kaikkiin näihin ja muihin kysymyksiin lyhyesti.


Syntymä ja kasvatus

Muhammad 'Abdullahin poika syntyi vuonna 570 j.a.a. Mekan jaloon qoraishilaiseen perheeseen, joka tunnettiin nimellä bänu Hashim. Hänen syntymänsä tapahtui aikaan, jolloin niemimaan arabit olivat ryhtyneet molemminpuolisesti tuhoisiin sotiin ja elivät täydellisessä pimeydessä: epäjumalien palvomisen, sosiaalisen epäoikeudenmukaisuuden, lapsentapon, alkoholismin ja muiden kuviteltavien sosiaalisten ja moraalisten paheiden pimeydessä. Hän syntyi orpona isänsä puolelta, sillä hänen isänsä kuoli ennen hänen syntymäänsä. Kuusi vuotta syntymänsä jälkeen hän menetti äitinsä. Hänen myötätuntoinen isoisänsä 'Abdulmuttalib piti huolta hänestä parhaalla tavalla, jolla isoisä voi, mutta myös hän kuoli kaksi vuotta myöhemmin. Hänestä huolehtimisen vastuu siirtyi sitten hänen rakastavalle sedälleen Abu Talibille. Lapsena Muhammad tunnettiin vakavuudesta ja vaatimattomuudesta; nämä ovat ne ominaisuudet, jotka olivat merkkinä hänelle myöhemmässä elämänsä vaiheessa määrätystä roolista.

Islamin profeetta kasvatettiin lukutaidottomana, kykenemättömänä lukemaan tai kirjoittamaan, ja hän pysyi tässä tilassa kuolemaansa asti. Hänen kansansa keskuudessa hänet tunnettiin totuudellisena ja luotettavana sekä kaikkien jalojen ja erinomaisten ominaisuuksien ruumiillistumana. Hän oli niin verraton rehellisyydessä ja nuhteettomuudessa, että hänelle annettiin puhuttelunimet "as-Saadiq" (totuudenmukainen) ja "al-Ameen" (luotettava).

Varhaisnuoruudessaan hän työskenteli paimenena bäni Sa'dille ja Mekan ihmisille. 25-vuotiaana hän meni Syyriaan kauppiaana Khadijan (RAA) puolesta, josta myöhemmin tuli hänen vaimonsa.

Lumoutuneena Muhammadin hyvistä tavoista, rehellisyydestä, huomaavaisuudesta, vilpittömyydestä ja totuudellisuudesta Khadija (RAA) tarjosi itsensä avioliittoon Muhammadille yhteisönsä normien vastaisesti. Aikaisemmin hän (RAA) oli hylännyt monet huomattavat miehet, jotka olivat pyytäneet häntä vaimokseen. Muhammad hyväksyi tarjouksen nöyrästi ja myöhemmin heitä siunattiin kuudella lapsella. He pysyivät naimisissa noin 25 vuotta Khadijan (RAA) kuolemaan saakka, ja tuona aikana Profeetta (SAAS) ei mennyt kenenkään muun kanssa naimisiin.

Islamin profeetta meni myöhemmin elämässään, rakastetun vaimonsa Khadijan (RAA) kuoleman jälkeen, naimisiin useiden naisten kanssa. Kaikki näistä naisista yhtä lukuun ottamatta olivat leskiä, eikä hän mennyt heidän kanssaan naimisiin himokkaiden motiivien vuoksi, kuten jotkut panettelijat väittävät, vaan humanitaarisista, poliittisista, sosiaalisista ja lainsäädännöllisistä syistä. Loppu tästä esityksestä jätetään tohtori Annie Besantille, joka, vaikkakin ei-muslimi oppinut, kirjoittaa: "Mutta tahdotteko te sanoa minulle, että nuoruuden elinvoiman täydessä kukoistuksessa oleva mies, 24-vuotias nuori mies meni naimisiin paljon itseään vanhemman naisen kanssa ja pysyi uskollisena tälle 26 vuotta, sitten 50 vuoden iässä, kun intohimot ovat kuolemassa, hän meni naimisiin himosta ja seksuaalisesta halusta? Ei miesten elämiä noin tuomita. Ja katsokaa naisia, joiden kanssa hän meni naimisiin. Huomaat, että jokaisen heidän kauttaan tehtiin liittolaisuus hänen kansansa kanssa, tai hänen seuraajansa saavuttivat jotain, tai nainen oli kovassa suojeluksen tarpeessa." [Tohtori Annie Besant kirjassa "The Life and Teachings of Muhammad" (Muhammadin elämä ja opetukset), Madras, 1932]

Profeetta Muhammad (SAAS) oli nuoruudessaan yhdistelmä parhaista sosiaalisista ominaisuuksista. Hän oli esimerkillinen mies, jolla oli pohtiva mieli ja virheetön oivalluskyky. Hän pysyi erossa taikauskoisista tavoista, mutta otti aktiivisesti osaa rakentavaan ja hyödylliseen kanssakäymiseen. Muuten hän kääntyi omistautuneeseen yksinäisyyteensä. Hän pysyi erossa viinin juomisesta, kivialttareille uhratun lihan syömisestä ja epäjumalia palvovista juhlista. Hän tunsi erityistä vastenmielisyyttä ja äärimmäistä inhoa epäjumalia kohtaan. Hän ei voinut sietää kenenkään vannovan äl-Läätin ja äl-'Uzzään nimeen. Allahin kaitselmus, epäilemättä, irrotti hänet kaikista iljettävistä tai pahoista tavoista.

Jopa silloin kun hän yritti totella vaistoaan nauttiakseen joistakin elämän nautinnoista tai noudattaakseen joitakin säädyttömiä perinteitä, Allahin kaitselmus puuttui asiaan hillitsemään minkä tahansa lipsahduksen tällä tiellä. Ibn al-Atheer kertoi Muhammadin (SAAS) sanoneen: "En koskaan yrittänyt tehdä sitä, mitä kansani teki, paitsi kaksi kertaa. Kummallakin kerralla Allah puuttui asiaan ja esti minua tekemästä niin, enkä koskaan tehnyt sitä uudelleen. Kerran pyysin paimentoveriltani, että hän huolehtisi minunkin lampaistani, kun olimme Mekan yläosassa. Halusin mennä alas Mekkaan ja huvitella, kuten nuoret miehet huvittelivat. Menin alas ensimmäiseen Mekan taloon, mistä kuulin musiikkia. Menin sisään ja kysyin: 'Mitä tämä on?' Joku vastasi: 'Se on hääjuhla.' Istuuduin ja kuuntelin, mutta pian nukahdin syvään uneen. Auringon paahde herätti minut. Menin takaisin paimentoverini luokse ja kerroin hänelle, mitä minulle oli tapahtunut. En ole koskaan yrittänyt sitä uudelleen."

Al-Bukhari kertoi Jabir ibn 'Abdullahin (RAA) sanoneen: "Kun ihmiset olivat rakentamassa uudelleen äl-Kä'bää, profeetta Muhammad meni 'Abbaasin kanssa kantamaan joitakin kiviä. 'Abbaas sanoi: 'Laita lannevaatteesi kaulasi ympärille suojaamaan sinua kiviltä.' (Kun hän teki sen) Profeetta kaatui maahan ja hänen silmänsä kääntyivät taivasta kohti. Myöhemmin hän heräsi ja huusi: 'Lannevaatteeni … lannevaatteeni.' Hän kietoi itsensä lannevaatteeseensa." Toisessa kertomuksessa: "Hänen lanteitaan ei nähty koskaan jälkeenpäin."

Hän todisti olevansa ihannemies, joka omasi tahrattoman luonteen. Hän oli ystävällisin maanmiehilleen, rehellisin puheessaan ja lempein luonteeltaan. Hän oli lempeäsydämisin, siveä, vieraanvarainen ja aina teki ihmisiin vaikutuksen hurskautta innoittavalla kasvojenilmeellään. Hän oli totuudellisin ja paras lupauksen pitämisessä. Sen vuoksi hänen maanmiehensä yhteisestä sopimuksesta antoivat hänelle puhuttelunimen al-Ameen (luotettava).

Totuudellisuus ja epäitsekkyys olivat osa hänen valtavan elämänsä ilmenemismuotoja. Hänen rakastettu vaimonsa Khadija (RAA) antoi erinomaisen tiivistelmän hänen käytöksestään sanoessaan: "Allah ei tule koskaan häpäisemään sinua. Sinä yhdistät kohdun yhteyden (sukulaissuhteet); sinä kannat heikon taakkaa; sinä autat köyhiä ja puutteenalaisia; sinä kestitset vieraitasi ja kestät vastoinkäymiset totuudellisuuden tiellä."

Elämänsä ensimmäisinä 40 vuotena Muhammadilla ei ollut mitään aiempaa tietoa uskonnosta tai mitään aikaisemmin lähetettyä viestiä, kunnes Koraani ilmoitettiin hänelle.


Kutsu profeetaksi

Kun profeetta Muhammadista (SAAS) tuli 40-vuotias, hän oli jo harjoittanut tapaa tuntien viettämisestä eristyneisyydessä, mietiskellen ja ajatellen ympärillään olevien luotujen kaikkia näkökohtia. Hänen mietiskelevä luonteensa auttoi laajentamaan hänen ja hänen maanmiestensä välistä henkistä kuilua. Hän valitsi mietiskelypaikaksi Hiran luolan Mekassa. Hän jatkoi tässä tilassa, kunnes ensimmäinen Koraanin ilmoitus tuli hänelle yhtenä päivänä hänen ollessaan luolassa.

Tämä Koraani, joka on kaunopuheisuuden ja selkeyden huippu, ja jota kaikki muslimit lausuvat ja jonka miljoonat hänen seuraajansa opettelevat ulkoa ympäri maailman, mainitsee useimmat aikaisemmissa Kirjoituksissa löytyvät kertomukset kertoen meille tapahtumista yksityiskohtaisesti. Nämä kertomukset tulivat täsmälleen, kuten ne olivat Moosekselle (AS) lähetetyssä Toorassa ja Jeesukselle (AS) lähetetyssä Evankeliumissa. Sen enempää juutalaiset kuin kristitytkään Profeetan aikana eivät kyenneet kieltämään mitään Koraanissa ilmoitettua koskien näitä kahta jaloa profeettaa ja heidän opetuksiaan.

Vaikka Muhammad (SAAS) oli tunnettu kansansa keskuudessa totuudellisimpana, yhtenä, jonka käsiin he uskoivat arvotavaransa, häntä ei koskaan tunnettu valtionmiehenä, saarnaajana tai puhujana ennen kuin hän saavutti 40 vuoden iän. Hänen ei koskaan nähty keskustelevan metafysiikan, etiikan, lain, politiikan, talousasioiden tai sosiologian periaatteista.

Oliko hänellä erinomainen luonne, valloittavat tavat ja oliko hän korkeasti sivistynyt? Kyllä! Mutta oliko hänessä mitään niin syvästi silmiinpistävää ja niin perusteellisesti erikoista, että se olisi saanut ihmiset odottamaan jotain suurta ja mullistavaa hänestä tulevaisuudessa? Ei!

Hän tuli Hiran luolasta uuden viestin kanssa, täydellisesti muuttuneena. Onko mahdollista, että sellainen henkilö, joka omasi edellä mainitut ominaisuudet, muuttuisi äkillisesti "teeskentelijäksi", väittäisi olevansa Allahin profeetta ja haluaisi ehdoin tahdoin hankkia kansansa vihan päälleen? Joku saattaisi kysyä: Mistä syystä hän kärsi kaikki nuo vastoinkäymiset? Hänen kansansa tarjosi hänelle kuninkuutta, jos hän jättäisi Allahin uskonnon saarnaamisen. Mutta hän kieltäytyi vastaanottamasta heidän houkuttelevia tarjouksiaan ja jatkoi uskontonsa saarnaamista yksinään hänen omien ihmistensä tekemistä kaikenlaisista herjauksista, sosiaalisesta boikotista ja jopa fyysisestä hyökkäyksestä huolimatta. Eikö se ollut ainoastaan Allahin tuki, hänen vahva tahtonsa levittää Allahin viestiä ja hänen syvälle juurtunut uskonsa, että lopulta islam nousisi ainoaksi elämäntavaksi ihmiskunnalle, mikä sai hänet seisomaan vuoren lailla kaikesta vastustuksesta ja hänen tappamisekseen tehdyistä salajuonista huolimatta? Lisäksi jos hän olisi tullut kristittyjen ja juutalaisten kanssa kilpailevan hankkeen kanssa, miksi hänen olisi pitänyt tehdä Jeesukseen Kristukseen ja Moosekseen sekä muihin Jumalan profeettoihin (olkoon rauha heidän päällään) uskomisesta uskon perusvaatimus, jota ilman kukaan ei voi olla muslimi?

Eikö se, että hän oli lukutaidoton ja oli viettänyt hyvin tavallista ja hiljaista elämää 40 vuotta, ennen kuin hän alkoi saarnata viestiään, sitten koko Arabia tunsi kunnioitusta ja ihmetystä sekä oli otettu hänen ihmeellisestä kaunopuheisuudestaan, ole kiistaton todiste hänen profetiudestaan? Koraanin ilmoitetut tekstit olivat niin verrattomia, että koko arabirunoilijoiden, saarnaajien ja korkeimman kyvyn puhujien joukko epäonnistui tuottamaan sitä vastaavaa. Kaiken lisäksi, kuinka hän pystyi lausumaan Koraanissa olevia tieteellisiä totuuksia, joita kukaan ihminen ei ollut kyennyt kehittämään tuona aikana?

Viimeisenä, mutta ei vähäisempänä, miksi hän eli kovaa elämää senkin jälkeen kun hän oli saavuttanut vaikutusvaltaa? Pohdi sanoja, jotka hän (SAAS) sanoi kuollessaan: "Kukaan ei peri meitä, profeettojen ryhmää. Kaikki, mitä me jätämme, on hyväntekeväisyyteen." (Al-Bukhari)

Tosiasiassa Muhammad (SAAS) oli eri maihin ja eri aikoina siitä asti kun ihmiselämä alkoi tällä planeetalla lähetettyjen profeettojen ketjun viimeinen linkki.

Koska ihmiset ovat tottuneet vastustamaan muutosta, hänen kansansa torjui hänen viestinsä halveksien, hylkäsi hänet sekä vainosi häntä ja hänen kumppaneitaan, ja vain muutama ihminen uskoi häneen alussa. Kun vaino kävi kestämättömäksi, hän antoi kumppaneilleen luvan muuttaa Abessiniaan hänen itsensä jäädessä Mekkaan jatkamaan Herransa viestin levittämistä vuolaan vainon keskellä, kunnes Allah (SWT) käski hänen muuttaa Medinaan (joka tunnettiin silloin nimellä Yathrib).

Hänen kumppaninsa lähtivät vähitellen ja huomiota herättämättä, mutta Muhammad (SAAS) pysyi viimeiseen asti. Mekan pakanat saivat selville hänen lähtösuunnitelmansa ja päättivät tappaa hänet ennen kuin hän pakenisi. Mutta Allah pelasti hänet heidän pahoilta juoniltaan, ja hän (SAAS) lähti parhaan kumppaninsa Abu Bakrin (RAA) kanssa Mekasta. He saapuivat turvallisesti Medinaan Herransa suojeluksessa. Nyt hän oli vapaa saarnaamaan ja hänen seuraajiensa määrä lisääntyi nopeasti. Muslimit pystyivät nyt palvomaan vapaasti ja elämään Allahin (SWT) lakien mukaan.

Pian saapumisensa jälkeen ja varmistettuaan, että uuden islamilaisen yhteisön pilarit oli kunnolla pystytetty vahvoille hallinnollisille perustuksille sekä poliittiselle ja ideologiselle yhtenäisyydelle, Profeetta (SAAS) alkoi muodostaa säännöllisiä ja selkeästi määriteltyjä suhteita ei-muslimeihin. Kaikki nämä ponnistukset tehtiin yksinomaan rauhan, turvallisuuden ja vaurauden saavuttamiseksi ihmiskunnalle kokonaisuudessaan, ja saamaan aikaan hyvät suhteet ja yhteisymmärryksen henki erityisesti hänen alueelleen. Profeetta (SAAS) päätti vahvistaa sopimuksen Medinan juutalaisen yhteisön kanssa ehdoilla, jotka säätivät täyden uskon ja omaisuuden vapauden.

Hän (SAAS) kunnioitti pikkutarkasti sopimuksen ehtoja, ja vasta kun hänen sopimuskumppaninsa alkoivat käyttäytyä petollisesti ja alkoivat heikentää turvallisuutta erityisesti kaupungissa ja alueella yleisesti, hän kohteli heitä sen mukaisesti.

Mekan ihmiset omalta osaltaan eivät halunneet islamin uskonnon juurtuvan, joten he kävivät joukon sotia häntä vastaan. Jumalallisen kaitselmuksen vuoksi he (Mekan ihmiset) hävisivät häpeällisesti. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "He aikovat sammuttaa Allahin Valon (islamin uskonnon, tämän Koraanin ja profeetta Muhammadin (SAAS)) suillaan. Mutta Allah tulee tuomaan Valonsa täydelliseksi, vaikka uskottomat vihaavat (sitä)." (Koraani 61:8)

Vuonna 622 Muhammad (SAAS) sairastui saavuttuaan jäähyväispyhiinvaellukseltaan. Sairaus kesti noin 15 päivää, jonka jälkeen hänen siunattu sielunsa erosi tästä maallisesta maailmasta. Olkoon Allahin rauha ja siunaukset hänen päällään!

Hänen kuolemansa jälkeen hänen seuraajansa kantoivat uskollisesti islamin viestiä ja 90 vuodessa islamin valo ylettyi Espanjaan, Afrikkaan, Kaukasukselle, Kiinaan ja Intiaan.


Muhammadin yksityinen elämä

Siitä huolimatta, että islamin profeetalla (SAAS) olisi ollut varaa loistokkaimpaan elämään, hän päätti elää kohtuutta noudattavaa elämää.

Hänen vaimonsa 'Aisha (RAA) sanoi: "Me näkisimme kolme uutta kuuta kahden kuukauden aikana sytyttämättä tulta (valmistaaksemme ruokaa) Profeetan taloissa." Häneltä (RAA) kysyttiin: "Oi täti, mikä piti teidät hengissä?" Hän (RAA) sanoi: "Kaksi mustaa asiaa, taatelit ja vesi, mutta Profeetalla oli joitakin änsaari-naapureita, joilla oli maitoa lypsäviä naaraskameleita ja heillä oli tapana lähettää Profeetalle jonkin verran sen maitoa." (Al-Bukhari ja Muslim)

Sahl ibn Sa'd (RAA), yksi Profeetan (SAAS) kumppaneista, sanoi: "Allahin profeetta ei nähnyt hienosta jauhosta tehtyä leipää, siitä ajasta kun Allah lähetti hänet (Profeetaksi) kuolemaansa saakka." (Al-Bukhari ja at-Tirmidhi)

Hänen vaimonsa 'Aisha (RAA) sanoi: "Patja, jolla Profeetta nukkui, oli tehty nahasta, joka oli täytetty taatelipalmun kuiduilla." (Al-Bukhari ja Muslim)

'Amr ibn al-Haarith (RAA), toinen hänen kumppaneistaan, sanoi, että Profeetan kuollessa hän ei jättänyt rahaa eikä mitään muuta, paitsi valkoisen ratsastusmuulinsa, aseensa ja palan maata, jonka hän jätti hyväntekeväisyyteen. (Al-Bukhari ja Musnäd Ahmad)

Muhammad (SAAS) eli tätä kovaa elämää kuolemaansa saakka, vaikka muslimien aarreaitta (bäit-ul-määl) oli hänen käytössään, suurempi osa Arabian niemimaan asukkaista oli kääntynyt muslimeiksi ennen hänen kuolemaansa ja muslimit olivat voittoisia 18 vuotta hänen tehtävänsä alkamisesta. Onko mahdollista, että Muhammad (SAAS) olisi väittänyt olevansa profeetta saavuttaakseen asemaa, suuruutta ja valtaa? Haluun nauttia asemasta ja vallasta liittyy yleensä hyvä ruoka, hieno vaatetus, monumentaaliset palatsit, värikkäät vartijat ja kiistaton määräysvalta. Sopivatko mitkään näistä merkeistä Muhammadiin (SAAS)? Muutama silmäys hänen elämäänsä saattaa auttaa vastaamaan tähän kysymykseen.

Huolimatta vastuunalaisista tehtävistään profeettana, opettajana, valtionmiehenä ja tuomarina, Muhammadilla (SAAS) oli tapana lypsää vuohensa, korjata vaatteensa ja kenkänsä, auttaa kotitöissä ja käydä tervehtimässä sairaita. Hän myös auttoi kumppaneitaan kaivamaan ojaa siirtämällä hiekkaa heidän kanssaan. Hänen elämänsä oli hämmästyttävä esimerkki yksinkertaisuudesta ja vaatimattomuudesta.

Kauan ennen kuin oli odotettavissa, että islam saavuttaisi menestystä, sekä pitkän ja tuskallisen kidutuksen, kärsimyksen sekä Muhammadin (SAAS) ja hänen seuraajiensa vainon kauden alussa, Muhammad sai kiinnostavan tarjouksen. Pakanajohtajien lähetti, 'Utba, tuli hänen luokseen sanoen: "Jos haluat rahaa, me keräämme sinulle niin paljon rahaa, että olet meistä rikkain. Jos haluat johtajuutta, tulemme ottamaan sinut johtajaksemme, emmekä päätä mitään asiaa ilman suostumustasi. Jos haluat kuningaskunnan, me tulemme kruunaamaan sinut kuninkaaksemme…"

Muhammadilta (SAAS) vaadittiin vain yksi myönnytys tämän saamiseksi. Hänen piti luopua ihmisten kutsumisesta islamiin ja vain Allahin palvomiseen ilman kumppaneita. Eikö tämä tarjous olisi ollut houkutteleva henkilölle, joka tavoittelee maallista hyötyä? Epäröikö Muhammad (SAAS), kun hänelle tehtiin tämä tarjous? Hylkäsikö hän sen neuvottelustrategiana jättäen oven auki paremmalle tarjoukselle? Seuraavana on hänen vastauksensa: {Allahin, Armeliaan Armahtajan nimeen} ja hän lausui 'Utballe jakeet 1-38 Koraanin suurasta Fusselät. Seuraavana on joitakin näistä jakeista (merkityksen selitys): "Ilmoitus (Allahilta) Armeliaalta, Armahtajalta. Kirja, josta jakeet on selitetty yksityiskohtaisesti – Koraani arabian kielellä, ihmisille, jotka tietävät. Antaen hyvän uutisen [Paratiisista hänelle, joka uskoo Allahin ykseyteen (islamilaiseen yksijumalaisuuteen) ja pelkää Allahia paljon (pidättäytyy kaikenlaisista synneistä ja pahoista teoista) ja rakastaa Allahia paljon (tekemällä kaikenlaisia hyviä tekoja, jotka Hän on määrännyt)] ja varoitus (rangaistuksesta Helvetin tulessa hänelle, joka ei usko Allahin ykseyteen), mutta suurin osa heistä kääntyy pois, joten he eivät kuule." (Koraani 41:2-4) (Ibn Hisham)

Toisella kerralla ja vastauksena setänsä pyyntöön lopettaa ihmisten kutsuminen islamiin Muhammadin vastaus oli yhtä päättäväinen ja vilpitön: "Vannon Allahin nimeen, oi setä, että jos he asettavat auringon oikeaan käteeni ja kuun vasempaan käteeni vastineeksi tästä asiasta luopumiseksi (ihmisten kutsumisesta islamiin), en tule koskaan luopumaan siitä, kunnes joko Allah saa sen voittamaan tai minä tulen tuhoutumaan sitä puolustaessani." (Ibn Hisham)


Muhammad (SAAS) ja hänen kumppaninsa (RAA)

Profeetta Muhammadilla (SAAS) oli erinomaiset kanssakäymistaidot, ja nämä tulivat selkeästi esiin hänen suhteessaan hänen kumppaneihinsa.

Hän rakasti kumppaneitaan suuresti, koska he ottivat vastaan islamin, saarnasivat sitä ja suojelivat sitä elämillään ja omaisuuksillaan aikojen ollessa erittäin vaikeat. Profeetta (SAAS) ylisti kumppaneitaan (RAA) ja varoitti muslimeja hyökkäämästä heitä vastaan tai herjaamasta heitä. Esimerkiksi al-Bukharissa, Muslimissa ja muissa hädiith-kokoelmissa kerrotaan Abu Sa'id al-Khudrin (RAA) kertoneen Allahin lähettiläältä (SAAS) seuraavan varoituksen: "Älkää kirotko minun kumppaneitani! Älkää kirotko minun kumppaneitani! Vannon kautta Hänen, jonka kädessä minun elämäni on, että vaikka jos jollakulla teistä oli kultaa 'Uhud (vuoren) verran ja hän kuluttaisi sen Allahin tielle, se ei olisi samanarvoinen palkkiossa kuin kämmenellinen, jonka he kuluttaisivat, tai edes puolet siitä."

Hän (SAAS) oli aina jalomielinen ja myötätuntoinen heitä kohtaan sekä korjasi heidän virheensä ihailtavalla tavalla. Yhtenä päivänä yksi hänen kumppaneistaan tuli hänen luokseen ja sanoi: "Oi Allahin lähettiläs, olen tuhon oma!" Hän (SAAS) sanoi: "Mikä sinulla on hätänä?" Mies sanoi: "Olin sukupuoliyhteydessä vaimoni kanssa kun paastosin." Allahin lähettiläs (SAAS) sanoi: "Pystytkö vapauttamaan orjan?" Hän sanoi: "En." Hän (SAAS) sanoi: "Voitko paastota kaksi peräkkäistä kuukautta?" Hän sanoi: "En." Hän (SAAS) sanoi: "Onko sinulla varaa ruokkia 60 köyhää ihmistä?" Hän sanoi: "Ei." Profeetta (SAAS) ei sanonut enempää asiasta vähään aikaan, ja kun olimme istumassa tuolla tavalla, Profeetalle tuotiin iso kori täynnä taateleita. Hän (SAAS) sanoi: "Missä on hän, joka kysyi?" Mies sanoi: "Tässä minä olen." Hän (SAAS) sanoi: "Ota tämä ja anna se hyväntekeväisyyteen." Mies sanoi: "Kuka on köyhempi kuin minä, oi Allahin lähettiläs? Kautta Allahin Medinassa ei ole köyhempää perhettä kuin minun perheeni." Profeetta (SAAS) hymyili, kunnes hänen hampaansa tulivat näkyviin. Sitten hän sanoi: "Ruoki perheesi sillä." (Al-Bukhari)

Toinen osoitus hänen myötätunnostaan on se, mitä an-Nasaa‘ee kertoi 'Abbaad ibn Shurahbilin (RAA) sanoneen: "Tulin setieni kanssa Medinaan, ja menimme siellä yhteen puutarhaan. Varastin jonkin verran vehnää ja puutarhan omistaja tuli, otti viittani ja löi minua. Tulin Allahin lähettilään luokse pyytäen hänen apuaan. Hän lähetti hakemaan tuota miestä ja he toivat tämän Profeetan luokse. Profeetta (SAAS) sanoi miehelle: 'Mikä sai sinut tekemään sen?' Hän sanoi: 'Oi Allahin lähettiläs, hän meni puutarhaani ja varasti osan vehnästäni.' Allahin lähettiläs (SAAS) sanoi: 'Et opettanut häntä, jos hän ei tiennyt, etkä ruokkinut häntä, jos hän oli nälkäinen. Anna hänelle takaisin hänen viittansa.' Allahin lähettiläs (SAAS) määräsi, että minulle tulisi antaa wäsqin tai puolen wäsqin (määrä vehnää). [Wäsq on mitta, joka vastaa noin 135 kg.]"

Allahin lähettiläs (SAAS) tiedusteli kumppaneittensa vointia, jos he olivat havaittavasti poissa, hän vieraili niiden luona, jotka olivat sairaita, lohdutti surevia rauhoittavilla sanoilla ja sovitteli heidän välillään ilmaantuneita erimielisyyksiä viisaudella.

Merkille pantava esimerkki hänen kumppaneitaan kohtaan osoittamasta huolesta, riippumatta heidän sukupuolestaan tai rodustaan, on elävästi ilmaistu seuraavassa kertomuksessa: Abu Huraira (RAA) kertoi, että moskeijasta huolehti eräs musta nainen. Yllättäen Allahin lähettiläs (SAAS) ei tavannut häntä ja hänen kysyessä tästä hänelle kerrottiin tämän kuolleen. Sitten Allahin lähettiläs (SAAS) sanoi: "Miksi minulle ei ilmoitettu?" Oli aivan kuin he olisivat pitäneet tätä vähäpätöisenä. Sitten hän (SAAS) sanoi: "Näyttäkää minulle hänen hautansa." (Kun se näytettiin hänelle) hän (SAAS) rukoili hautajaisrukouksen tälle ja sanoi: "Nämä haudat ovat täynnä pimeyttä niiden asukkaille. Allah tulee valaisemaan niitä niiden asukkaille heidän puolestaan tekemieni rukouksien vuoksi." (Al-Bukhari ja Muslim)

Hän (SAAS) rohkaisi kumppaneitaan (RAA) rakastamaan toisiaan ja hän (SAAS) sanoi: "Ette tule pääsemään sisään Paratiisiin ennen kuin uskotte, ettekä tule uskomaan ennen kuin rakastatte toisianne. Enkö kertoisi jotain, jos teette sen, te tulette rakastamaan toisianne? Levittäkää säläämiä (tervehdystä) keskuudessanne." (Muslim, Ahmad ja at-Tirmidhi)

Hän (SAAS) myös muistutti kumppaneitaan (RAA): "Muslimilla on kuusi oikeutta veljensä suhteen: tervehdi häntä tavatessasi hänet, hyväksy hänen kutsunsa hänen kutsuessa sinut, anna hänelle neuvosi hänen sitä pyytäessä, rukoile Allahin siunausta hänelle hänen aivastaessaan ja ylistäessään Allahia, vieraile hänen luonaan hänen ollessaan sairas ja seuraa hänen hautajaissaattuettaan hautausmaalle hänen kuollessaan." (Al-Bukhari ja Muslim)

Hänen kumppaninsa (RAA) myös rakastivat häntä (SAAS) enemmän kuin itseään ja läheisiä sukulaisiaan. He myös osoittivat tämän monissa suurissa tilanteissa.

Muhammad (SAAS) oli vähiten rasistinen henkilö, jonka historia on koskaan tuntenut. Hän (SAAS) ei koskaan erotellut kumppaneitaan (RAA) sukuperän, ihonvärin, sosiaalisen aseman tai omaisuuden perusteella. Tämä oli pakollista, koska häntä ja hänen kumppaneitaan puhuteltiin Koraanissa seuraavilla sanoilla (merkityksen selitys): "Oi ihmiskunta! Me olemme luoneet teidät miehestä ja naisesta, ja tehneet teistä kansoja ja heimoja, että te tuntisitte toinen toisenne. Totisesti kaikkein kunniallisin teistä Allahin luona on se (uskova), jolla on ät-täqwää [hän on yksi äl-muttäqooneista (hurskaista)]…" (Koraani 49:13)

Hän (SAAS) sanoi myös puhutellen seuraajiaan (RAA): "Oi ihmiset! Totisesti teidän Herranne on Yksi ja teidän isänne (Aadam) on yksi. Arabi ei ole parempi kuin ei-arabi, eikä ei-arabi ole parempi kuin arabi; punainen mies ei ole parempi kuin musta mies, eikä musta mies ole parempi kuin punainen mies – paitsi täqwään (hurskauden) suhteen…" (Ahmad, äs-Silsilät-us-Sahiihä)

Abu Dharrin (RAA) kerrotaan sanoneen: "Minulla oli kiistaa toisen miehen kanssa, jonka äiti ei ollut arabi, ja nimittelin hänen äitiään. Mies mainitsi minut (valitti minusta) Profeetalle (SAAS). Profeetta (SAAS) sanoi minulle: 'Solvasitko sitä ja sitä?' Sanoin: 'Kyllä.' Hän (SAAS) sanoi: 'Nimittelitkö hänen äitiään?' Sanoin: 'Kyllä.' Hän (SAAS) sanoi: 'Sinulla on vielä tietämättömyyden (esi-islamilaisen ajan) piirteitä (itsessäsi).'" (Al-Bukhari). Toisen kertomuksen mukaan: "…Minä (Abu Dharr) sanoin hänelle: 'Oi mustan naisen poika', ja Profeetta (SAAS) sanoi: 'Sinussa on gäähilijjää' – yksi gäähilijjän ominaisuuksista."

Yksi Profeetan etevistä kumppaneista oli Bilal ibn Rabah (RAA), vapautettu musta abessinialainen orja, jonka hän (SAAS) valitsi mu‘ädhdhinikseen "rukoukseen kutsujaksi".


Profeetta ja naisten oikeudet

Joku voisi haluta kysyä, kuinka Muhammad (SAAS) kohteli naisia. Oliko hän määräilevä isä tai sydämetön aviomies, kuten jotkut ilkeämieliset kirjoittajat haluaisivat meidän uskovan, vai myötätuntoinen ja velvollisuudentuntoinen isä sekä rakastava ja huolehtiva aviomies, joka ei ainoastaan kohdellut perheensä naisia ystävällisesti, vaan kaikkia naisia yleisesti, kuten asia todellisuudessa oli?!

Vastausta tähän kysymykseen ei tarvitse hakea kaukaa. Muhammad (SAAS) antoi naisille heille kuuluvan kunnian (ja oikeudet) aikana, jolloin naisia pidettiin kauppatavarana, joka voidaan ostaa ja hylätä mielin määrin; aikana, jolloin jotkut kansat, jotka nykyään väittävät omaavansa yksinoikeuden sivilisaatioon, eivät olleet vielä päättäneet, oliko nainen ihminen vai ei; ja aikana, jolloin naiselta oli riistetty perimisen ja omaisuuden omistamisen oikeudet muiden oikeuksien ohella.

Aluksi on erittäin oleellista lukea jotain siitä, mitä Koraanissa, Muhammadille ilmoitetussa Kirjassa, sanotaan naisista. Koraani pitää miehiä ja naisia tasaveroisina puolikkaina, jotka täydentävät toisiaan. Se kohtelee miehiä ja naisia oikeudenmukaisesti mitä oikeuksiin ja velvollisuuksiin tulee. Seuraavat jakeet Koraanista ovat riittävä todiste (merkityksen selitys): "Hänen merkkiensä joukossa on tämä, että Hän loi teille vaimoja teidän omasta keskuudestanne, niin että voisitte löytää lepoa heidän luonaan, ja Hän on laittanut teidän välillenne rakkauden ja armon. Totisesti siinä on todellakin merkkejä ihmisille, jotka ajattelevat." (Koraani 30:21)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Älkääkä toivoko asioita, joissa Allah on tehnyt jotkut teistä toisia etevimmiksi. Sillä miehille on palkkio siitä, mitä he ovat ansainneet, (ja samoin) naisille on palkkio siitä, mitä he ovat ansainneet, ja pyydä Allahilta Hänen Anteliaisuudestaan. Varmasti Allah on aina Kaikkitietävä kaikesta." (Koraani 4:32)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Miehille on osa ja naisille on osa siitä, mitä heidän vanhempansa ja lähisukulaisensa ovat jättäneet, olipa omaisuus pieni tai suuri – laillinen osa." (Koraani 4:7)

Koraani puhuttelee naisen elämän jokaista näkökohtaa sopivasti. Eronnutta naista koskien Koraanissa sanotaan (merkityksen selitys): "Eronneille naisille (tulisi antaa) elatus kohtuullisella (tasolla). Tämä on velvollisuus äl-muttaqooneille (hurskaille)." (Koraani 2:241)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Majoittakaa heidät (eronneet naiset) sinne, missä asutte varojenne mukaisesti, älkääkä vahingoittako heitä saattaaksenne heidät ahtaalle (että he olisivat pakotettuja jättämään kotinne). Jos he ovat raskaana, kuluttakaa heihin, kunnes he ovat synnyttäneet. Sitten jos he imettävät lapsia teille, antakaa heille maksu, joka heille kuuluu, ja antakoon kummankin teistä hyväksyä toisen antama neuvo oikeudenmukaisella tavalla. Mutta jos aiheutatte hankaluuksia toisillenne, joku toinen nainen voi imettää häntä (lasta isän puolesta). Antaa rikkaan miehen kuluttaa varojensa mukaan; ja mies, jonka varat ovat rajalliset, antakoon hänen kuluttaa sen mukaan, mitä Allah on antanut hänelle. Allah ei aseta yhdellekään suurempaa taakkaa kuin mitä hän pystyy kantamaan. Vaikeuden jälkeen Allah tulee antamaan helpotuksen." (Koraani 65:6-7)

Islamin lähettiläs (SAAS) kohteli vaimojaan hyvin ystävällisesti, oli hyvin rakastava tyttärilleen ja oli hyvin myötätuntoinen naisia kohtaan yleisesti. Vaikka hän meni naimisiin useamman kuin neljän naisen kanssa, hän kohteli heitä tunnollisen tasapuolisesti. Hän (SAAS) käski kumppaneitaan (RAA) tekemään saman ja sanoi heille: "Parhaita teidän joukostanne ovat ne, jotka kohtelevat parhaiten vaimojaan, ja minä olen teistä paras vaimojeni kohtelemisessa." (At-Tirmidhi)

Hän ankarasti varoitti kohtelemasta naisia epäoikeudenmukaisesti. Abu Huraira (RAA) kertoi Profeetan (SAAS) sanoneen: "Jokainen, jolla on kaksi vaimoa, ja hän kallistuu enemmän heistä toisen puoleen, tulee Ylösnousemuksen päivänä yksi kylki roikkuen." (Abu Dawud, at-Tirmidhi, an-Nasaa‘ee ja ibn Maaja) [Tällä kallistumisella tarkoitetaan tekoja; vaimojen kohtelemista tasapuolisesti rahankäytön, ajan jakamisen ja asunnon järjestämisen suhteen.]


Profeetta ja lapset

Islamin profeetta oli esimerkki siitä, kuinka lapsia voidaan rakastaa ja kuinka heille osoitetaan hellyyttä. Hän piti lapsia suurena siunauksena Allahilta, ja heitä tulisi kiihkeästi suojella, rakastaa ja pitää huolta. Hän osoitti heitä kohtaan rakkautta ja myötätuntoa ja piti jokaista, joka ei tehnyt niin, sydämettömänä ja armottomana. Hän piteli lapsiaan, lapsenlapsiaan ja kumppaneittensa lapsia sylissään ja suuteli heitä.

Hänen palvelijansa Anas ibn Malik (RAA) sanoi: "En nähnyt koskaan ketään, joka oli myötätuntoisempi lapsia kohtaan kuin Allahin lähettiläs (SAAS). Hänen poikansa Ibrahim oli imettäjän hoidossa Medinaa ympäröivillä kukkuloilla. Hän meni sinne ja me menimme hänen kanssaan. Hän meni sisään taloon, nosti ylös poikansa ja suuteli tätä. Sitten hän tuli takaisin." (Muslim)

Toinen hänen kumppaninsa, Usaama ibn Zaid (RAA), sanoi: Allahin lähettiläällä oli tapana laittaa minut (yhdelle) reidelleen ja al-Hasan ibn 'Ali toiselle reidelleen. Sitten hän syleili meitä ja sanoi: "Oi Allah! Ole heille armollinen, kuten minä olen armollinen heille." (Al-Bukhari)

Toinen loistava esimerkki hänen myötätunnostaan lapsia kohtaan on se, mitä hän teki aina rukoillessaan, joka on suurin palvonnan teko islamissa. Profeetta (SAAS) sanoi: "Kun seison rukousta varten, aion pitkittää sitä (rukousta), mutta kuullessani lapsen itkua lyhennän sitä, koska en halua tehdä lapsen äitiä levottomaksi." (Al-Bukhari)

Hän myös käski seuraajiaan kohtelemaan lapsiaan samanveroisesti riippumatta heidän sukupuolestaan tai iästään. Hän (SAAS) sanoi: "Pelätkää Allahia ja kohdelkaa lapsianne [pieniä tai täysikasvuisia] oikeudenmukaisesti (yhtäläisellä oikeudenmukaisuudella)." (Al-Bukhari ja Muslim)


Kuinka hän kohteli ei-muslimeja

Islamin profeetan muuttaessa Medinaan hän oli innokas muodostamaan ystävälliset suhteet muslimien ja ei-muslimi arabiheimojen välille. Hän muodosti eräänlaisen sopimuksen pyrkien eliminoimaan kaikki esi-islamilaiset kaunat ja heimojen väliset vihollisuudet. Sopimuksen ehdot olivat seuraavat:

  1. Bäni 'Awfin juutalaiset ovat yksi yhteisö uskovien kanssa. Juutalaiset tunnustavat uskontoaan ja muslimit tunnustavat omaansa.

  2. Juutalaiset tulevat olemaan vastuullisia kustannuksistaan ja muslimit ovat vastuullisia omistaan.

  3. Kolmannen osapuolen hyökätessä kumpikin tulee toisen avuksi.

  4. Kumpikin osapuoli pitää neuvonpitoa toisen kanssa. Molemminpuoliset suhteet perustetaan oikeamielisyydelle; synti on täysin poissuljettu.

  5. Kumpikaan ei syyllisty synteihin, jotka vahingoittavat toista.

  6. Vääryyttä kärsinyttä osapuolta autetaan.

  7. Juutalaiset tulevat avustamaan sodan kustannuksissa niin kauan kun he taistelevat uskovien rinnalla.

  8. Medina tule pysymään pyhänä ja loukkaamattomana kaikille niille, jotka liittyvät tähän sopimukseen.

  9. Jos tämän sopimuksen allekirjoittaneiden välille tulee erimielisyyttä, Allah, Korkein, ja Hänen lähettiläänsä tulevat ratkaisemaan kiistan.

  10. Tämän sopimuksen allekirjoittaneet tulevat boikotoimaan qoraishilaisia (Mekan ihmisiä) kaupallisesti; he tulevat myös pidättäytymään minkäänlaisen tuen antamisesta heille.

  11. Kumpikin tulee avustamaan Medinan puolustamisessa vieraan hyökkäyksen tapauksessa kullekin kuuluvalla alueella.

  12. Tämä sopimus ei estä kumpaakaan osapuolta tavoittelemasta laillista kostoa.


Mitä muut sanovat hänestä (SAAS)

Ristiretkien aikakaudella lähetyssaarnaajat ja länsimaiset kirjoittajat sepittivät useita valheita häpäistäkseen islamin profeettaa, hänen viestiään ja opetuksiaan. Tämä jatkui aina viime aikoihin saakka, jolloin tieteelliset löydökset ja ajatuksen vapaus muuttivat monien ihmisten käsityskykyä asioista, ja valheidenlevittäjille kävi kasvavassa määrin vaikeaksi hämätä ihmisiä. Seuraavana on joitakin lausuntoja, joita ei-muslimioppineet, ajattelijat ja poliittiset ikonit antoivat islamin profeetasta.

    Lamartine, ranskalainen oppinut, sanoo: "Jos päämäärän suuruus, keinojen pienuus ja ällistyttävät tulokset ovat kolme ihmisen nerouden kriteeriä, kuka rohkenisi verrata ketään modernin historian suurmiestä Muhammadiin? Kuuluisimmat miehet loivat vain aseita, lakeja ja valtakuntia. He perustivat, jos mitään, vain materiaalisia voimia, jotka usein murentuivat heidän silmiensä edessä. Tämä mies ei ainoastaan liikutellut armeijoita, lainsäädäntöjä, valtakuntia, kansoja ja dynastioita, vaan miljoonia miehiä yhdessä kolmasosassa silloin asutusta maailmasta. Sen lisäksi hän liikutti alttareita, jumalia, uskontoja, ajatuksia, uskoja ja sieluja … Hänen kärsivällisyytensä voitossa, hänen kunnianhimonsa, joka oli täysin omistettu yhdellä ajatukselle eikä millään tavalla valtakunnan tavoittelemiselle, hänen loputtomat rukouksensa, hänen mystiset keskustelunsa Jumalan kanssa, hänen kuolemansa ja voittonsa kuoleman jälkeen; kaikki nämä ovat todisteena, ei petkutuksesta, vaan vahvasta vakaumuksesta, joka antoi hänelle voimaa saattaa uskonkappale uudelleen voimaan. Tämä uskonkappale oli kaksiosainen, Jumalan ykseys ja Jumalan aineettomuus; ensimmäisen kertoessa mikä Jumala on, jälkimmäisen kertoessa mitä Jumala ei ole; yhden lyödessä väärät jumalat miekalla, toisen aloittaessa ajatuksen sanoilla."

    "Filosofi, puhuja, apostoli, lainsäätäjä, soturi, ajatusten valloittaja, järjellisten uskonkappaleiden ja kuvattoman palvonnan palauttaja; 20 maallisen ja yhden henkisen valtakunnan perustaja; se on Muhammad. Ottaen huomioon kaikki mittapuut, joilla ihmisen suuruutta voidaan mitata, voimme hyvin kysyä, onko yhtään miestä, joka on suurempi kuin hän?" [Lamartine, Histoire De La Turquie (Turkin historia), Pariisi, 1854, Vol. II, s. 276-277]

    Edward Gibbon ja Simon Oakley sanovat: "Se ei ole hänen uskontonsa levittäminen vaan sen pysyvyys, joka ansaitsee ihmetyksemme. Sama puhdas ja täydellinen vaikutelma, jonka hän juurrutti Mekkaan ja Medinaan, on säilynyt 1 200 vuotta ilmoitusten jälkeen intialaisissa, afrikkalaisissa ja turkkilaisissa Koraanin käännynnäisissä (islamiin kääntyneissä)…

    Muhamettilaiset ovat kauttaaltaan pitäneet puoliaan houkutukselle vähentää uskonsa ja omistautumisensa kohde tasolle, jolla on ihmisen aistit ja mielikuvitus. 'Uskon yhteen Jumalaan ja Muhammadiin, Jumalan lähettilääseen' on yksinkertainen ja muuttumaton islamin tunnustus. Jumaluuden henkistä kuvaa ei ole koskaan alennettu millään näkyvällä jumalankuvalla; profeetan kunnia ei ole koskaan ylittänyt ihmisen hyveen mittasuhteita ja hänen elävät moraalisääntönsä ovat rajoittaneet hänen opetuslapsiensa kiitollisuuden järjen ja uskonnon rajojen sisälle." [Edward Gibbon and Simon Oakley, History of the Saracen Empire (Saraseenivaltakunnan historia), Lontoo 1870, s. 54]

    Bosworth Smith sanoo: "Hän oli Caesar ja paavi samassa; mutta hän oli paavi ilman paavin vaatimuksia, Caesar ilman Caesarin legioonia: ilman vakinaista armeijaa, henkivartijaa, palatsia ja kiinteitä tuloja. Jos koskaan kenelläkään miehellä oli oikeus sanoa, että hän hallitsi jumalallisella oikeudella, se oli Muhammad, sillä hänellä oli kaikki valta ilman sen välineitä ja apuvoimia." [Bosworth Smith, Muhammad and Muhammedanism (Muhammad ja muhamettilaisuus), Lontoo, 1874, s. 92]

    Annie Besant sanoo: "Kenenkään, joka tutkii Arabian suuren profeetan elämää ja luonnetta, ja joka tietää kuinka hän opetti ja eli, on mahdotonta tuntea mitään muuta paitsi kunnioitusta tuota mahtavaa profeettaa kohtaan, yhtä Ylimmäisen suurta lähettilästä kohtaan. Vaikka siinä, mitä esitän teille, tulen sanomaan monia asioita, jotka saattavat olla tuttuja monille, silti aina lukiessani ne uudelleen tunnen uuden ihailun tavan, uuden kunnioituksen tunteen tuota mahtavaa arabialaista opettajaa kohtaan." [Annie Besant, The Life and Teachings of Muhammad (Muhammadin elämä ja opetukset), Madras, 1932, s. 4]

    Mahatma Gandhi puhuen Muhammadin luonteesta sanoo (Young Indiassa): "Halusin tietää parhaan yhdestä, joka hallitsee nykyään kiistattomasti miljoonien sydämiä ihmiskunnasta … Tulin enemmän kuin vakuuttuneeksi, ettei se ollut miekka, joka voitti paikan islamille noina päivinä elämän järjestelmässä. Se oli Profeetan järkähtämätön yksinkertaisuus, täydellinen vaatimattomuus, hänen lupauksiensa omantunnontarkka huomioon ottaminen, hänen kiihkeä omistautumisensa ystäviään ja seuraajiaan kohtaan, hänen urheutensa, pelottomuutensa ja ehdoton luottamuksensa Jumalaan sekä omaan tehtäväänsä. Nämä, eikä miekka, kantoivat kaiken heidän eteensä ja voittivat jokaisen esteen. Kun suljin toisen osan (Profeetan elämänkerrasta), olin pahoillani, ettei minulla ollut enempää lukemista (tuosta) suuresta elämästä."

    Professori C. Snouck Hurgronjella on seuraavaa sanottavaa: "Islamin profeetan perustama kansojen liitto laittoi kansainvälisen yhtenäisyyden periaatteen ja ihmisten veljeyden sellaiselle maailmanlaajuiselle perustalle näyttääkseen esimerkkiä muille kansoille." Hän jatkaa: "Tosiasia on, ettei yksikään maailman kansa voi olla rinnastettavissa sille, mitä islam on tehnyt Kansainliiton ajatuksen toteuttamiseksi."

    Professori Ramakrishna Rao sanoo: "Muhammadin persoonallisuus, siitä on erittäin vaikeaa saada koko totuutta. Voin tavoittaa vain väläyksen siitä. Mikä dramaattinen maalauksellisten kohtausten sarja! On Muhammad, profeetta. On Muhammad, soturi; Muhammad, liikemies; Muhammad, valtionmies; Muhammad, puhuja; Muhammad, uudistaja; Muhammad, orpojen turva; Muhammad, orjien suojelija; Muhammad, naisten vapauttaja; Muhammad, tuomari; Muhammad, pyhimys. Kaiken kaikkiaan nämä suurenmoiset roolit, kaikilla näillä ihmisten toiminnan aloilla hän on yhtäläinen kuin sankari."

    George Bernard Shaw sanoo: "Jos Muhammadin kaltainen mies anastaisi nykyaikaisen maailman diktaattorinvallan, hän onnistuisi ratkaisemaan sen ongelmat, mikä toisi siihen paljon kaivatun rauhan ja onnellisuuden."

    Britannica tietosanakirjassa sanotaan: "Muhammad on menestyksekkäin kaikista profeetoista ja uskonnollisista persoonallisuuksista."


Näkökohtia hänen erinomaisista ominaisuuksistaan

Profeetasta (SAAS) mainittiin aivan erinomainen kaunopuheisuus ja sujuvapuheisuus arabian kielessä. Hän oli merkittävä arvoasemassa. Hän oli täsmällinen, teeskentelemätön ja suorasukainen puhuja. Hän tunsi arabian kielen hyvin ja oli melko perehtynyt joka heimon murteisiin ja aksentteihin. Puhuessaan eri heimojen ihmisten kanssa hän käytti heidän omia aksenttejaan ja murteitaan. Hän hallitsi ja oli melko kaunopuheinen sekä beduiinien että kaupungin kielessä. Joten hänellä oli sekä beduiinien kielen voima ja kaunopuheisuus että kaupungin kielen selkeys ja koristeltu oivallisuus. Ennen kaikkea oli Allahin avustaminen yhdistyneenä Koraanin ilmoitettuihin jakeisiin.

Hänen elinvoimansa, kestävyytensä ja anteeksiantavuutensa – hallitsevasta asemasta – hänen kärsivällisyytensä ja inhoamiensa asioiden sietäminen – kaikki nämä olivat kykyjä, tuntomerkkejä ja ominaisuuksia, jotka Allah itse oli jalostanut hänessä. Jopa viisailla miehillä on vikansa, mutta toisin kuin kaikki muut, mitä enemmän Allahin lähettilästä (SAAS) loukattiin tai vahingoitettiin sen lempeämmäksi ja kärsivällisemmäksi hän tuli. Mitä röyhkeämpi tietämätön henkilö oli hänen suhteensa, sitä kestävämmäksi hän tuli.

'Aisha (RAA) sanoi: "Aina kun Allahin lähettiläälle annetaan tilaisuus valita kahden asian välillä, hän valitsee helpomman ja sopivamman. Mutta jos hän on varma sen synnillisyydestä, hän on niin kaukana siitä kuin mahdollista. Hän ei ole koskaan kostanut omasta puolestaan, mutta jos Allahin pyhyyttä loukataan, hän kostaisi. Se olisi Allahin, ei hänen itsensä vuoksi." (Al-Bukhari)

Hän oli viimeinen, joka suuttuisi, ja ensimmäinen, joka oli tyytyväinen. Hänen vieraanvaraisuutensa ja anteliaisuutensa olivat vertaansa vailla. Hänen lahjansa ja lahjoituksensa ovat ilmaisu siitä, että hän oli mies, joka ei pelkää köyhyyttä. Ibn 'Abbaas (RAA) sanoi: "Profeetta (SAAS) oli kaikkein anteliain. Kaikista ajoista hän oli yleensä anteliain ramädaan-kuukautena, aikoina, jolloin enkeli Gabriel (AS) tulee tapaamaan häntä. Gabrielilla oli tapana käydä hänen luonaan joka yö ramädaan-kuukautena ja tarkastaa Koraania hänen kanssaan. Totisesti Allahin lähettiläs (SAAS) oli anteliaampi lahjojen tai hyväntekeväisyyteen antamisessa kuin puhaltava tuuli." (Al-Bukhari). Jabir (RAA) sanoi: "Profeetta ei koskaan kieltänyt mitään, mitä häneltä pyydettiin." (Al-Bukhari)

Hänen rohkeutensa, avun antamisensa ja voimansa olivat huomattavia. Hän oli pelottomin. Hän koki hankalia ja vaikeita aikoja pysyen lujana niiden aikana. Useammin kuin kerran urheat ja uskaliaat miehet pakenivat jättäen hänet yksin; silti hän seisoi täydessä mielentyyneydessä kohdaten vihollisen kääntämättä selkäänsä. Kaikki rohkeat miehet ovat varmasti kokeneet pakenemisen kerran tai heidät on lyöty takaisin sotatantereella, paitsi Profeetta (SAAS). 'Ali (RAA) sanoi: "Aina kun taistelu kävi kiivaaksi ja taistelijoiden silmät menivät punaisiksi, meillä oli tapana turvautua Profeettaan avun saamiseksi. Hän oli aina lähinnä vihollista." (Äsh-Shifää‘)

Anas (RAA) sanoi: "Yhtenä yönä Medinan ihmiset olivat levottomia. Ihmiset menivät hätäisesti äänen suuntaan, mutta Profeetta oli jo mennyt heidän edellään. Hän oli Abu Talhan hevosen selässä, jossa ei ollut satulaa, ja miekka oli ripustettu hänen kaulaansa, ja hän sanoi heille: 'Ei ollut mitään syytä huoleen.'" (Al-Bukhari ja Muslim)

Hän (SAAS) oli säädyllisin ja ensimmäinen, joka laski katseensa. Abu Sa'id al-Khudri (RAA) sanoi: "Hän oli ujompi kuin neitsyt budoaarissaan. Kun hän vihaa jotain asiaa, luemme sen hänen kasvoiltaan." (Al-Bukhari). Hän ei tuijottanut kenenkään kasvoja. Hän aina laski katseensa. Hän katsoi maahan enemmän kuin taivaalle. Hänen kestävimmät katseensa ihmisiin päin olivat pelkästään vilkaisuja. Jokainen totteli häntä halukkaasti ja vaatimattomasti. Hän ei koskaan nimennyt henkilöä, josta hän kuuli jotain pahaa – mitä hän vihasi. Sen sijaan hän (SAAS) sanoisi: "Miksi jotkut ihmiset tekevät niin…"

Profeetta (SAAS) oli oikeudenmukaisin, säädyllisin, totuudellisin puheessa ja kaikista rehellisin. Ne, jotka olivat puhuneet hänen kanssaan, ja jopa hänen vihollisensa, tunnustivat hänen jalot ominaisuutensa. Jopa ennen profeetaksi kutsumista hänelle annettiin kutsumanimi al-Ameen (luotettava). Jopa silloin – ennen islamin tuloa – heillä oli tapana kääntyä hänen puoleensa, että hän tuomitsisi heidän välillään ja antaisi heille neuvonsa.

At-Tirmidhi kertoi 'Ali ibn Abi Talibin (RAA) valtuutuksella, että Abu Jahl, yksi Profeetan järkkymättömimmistä vihollisista kerran puhutteli häntä (SAAS): "Me emme kutsu sinua valehtelijaksi; mutta me emme usko siihen, minkä sinä olet tuonut." Joten Allah, Ylhäinen, ilmoitti heitä koskien (merkityksen selitys): "…Se et ole sinä, jonka he kieltävät, mutta se on Allahin (Koraanin) jakeet, jotka ädh-dhaalimuun (monijumalaiset ja vääryyden tekijät) kieltävät." (Koraani 6:33) (Mishkäät-ul-Mäsaabiih)

Jopa Herakleioksen kysyessä Abu Sufyanilta: "Oletteko syyttäneet häntä valheellisuudesta ennen kuin hän julisti olevansa profeetta?" Abu Sufyan (joka ei ollut muslimi tuolloin) sanoi: "Emme." (Muslim)

Hän (SAAS) oli vaatimattomin ja kaukana ylimielisyydestä tai ylpeydestä. Hän kielsi ihmisiä nousemasta seisomaan hänen saapuessaan, tapa, jonka ihmiset yleensä tekevät kuninkaille.

Köyhien ja puutteenalaisten luona vieraileminen sekä heidän kestitsemisensä olivat joitakin hänen tavoistaan. Jos orja kutsui hänet, hän (SAAS) otti kutsun vastaan. Hän istui aina ystäviensä keskuudessa aivan kuin hän olisi ollut tavallisesti yksi heistä. 'Aisha (RAA) sanoi, että hänellä (SAAS) oli tapana korjata kenkänsä, ommella tai korjata vaatteensa ja tehdä, mitä tavalliset miehet tekivät kodeissaan. Ennen kaikkea hän oli ihminen kuten muut. Hänellä oli tapana tutkia vaatteensa (ettei niissä ollut hyönteisiä). Naaraslampaan lypsäminen ja itsensä palveleminen olivat joitakin hänen tavallisia tehtäviään. (Mishkäät-ul-Mäsaabiih)

Profeetta (SAAS) oli totuudellisin lupauksilleen, ja yksi hänen ominaisuuksistaan oli hyvien ja lujien suhteiden vakiinnuttaminen sukulaistensa kanssa. Hän oli armollisin, ystävällinen ja rakastettava kaikille ihmisille. Hänen elämäntapansa oli mitä yksinkertaisin. Huonot tavat ja säädyttömyys olivat kaksi hänelle täysin vierasta ominaisuutta. Hän oli säädyllinen eikä nimitellyt ketään. Hän ei ollut sellainen ihminen, joka kiroaa tai metelöi kadulla. Hän ei solvannut niitä, jotka solvasivat häntä. Hän vastasi loukkaukseen tai virheeseen anteeksiannolla ja sormien läpi katsomisella. Kenenkään ei sallittu kävellä hänen takanaan hänen henkivartijanaan. Hän ei pitänyt itseään toisia ylempänä, ei edes mies- eikä naispuolisiin orjiin verrattuna, mitä ruokaan tai vaatetukseen tuli.

Hän aina palveli niitä, jotka palvelivat häntä. Hän ei koskaan sanonut "uh" (valituksen ilmaisu) palvelijalleen; eikä hänen palvelijaansa syytetty jonkin asian tekemisestä tai tekemättä jättämisestä. Köyhien ja puutteenalaisten rakastaminen ja heidän kestitsemisensä tai heidän hautajaisiinsa osallistuminen olivat asioita, joita Profeetta (SAAS) noudatti aina. Hän ei koskaan halveksinut tai häpäissyt köyhää miestä hänen köyhyytensä vuoksi. Kerran hän (SAAS) matkusti kumppaneittensa (RAA) kanssa ja kun ruuan valmistamisen aika tuli, hän pyysi heitä teurastamaan naaraslampaan. Mies sanoi: "Minä teurastan sen." Toinen sanoi: "Minä nyljen sen." Kolmas sanoi: "Minä valmistan sen." Joten Allahin lähettiläs (SAAS) sanoi: "Minä kerään puuta nuotiota varten." He sanoivat: "Ei. Me olemme kykeneviä tekemään tuon työn." Hän (SAAS) sanoi: "Tiedän, että voitte tehdä sen minun puolestani, mutta vihaan olla etuoikeutettu. Allah vihaa nähdä Hänen orjansa olevan etuoikeutettu toisten suhteen." Joten hän (SAAS) meni ja keräsi polttopuita. (Kholääsat-us-Sijär)

Hind ibn Abi Hala (RAA) antaa meille joitakin soveliaita kuvauksia hänestä (SAAS). "Allahin lähettiläs (SAAS) oli jatkuvasti surullinen ajatellen alituiseen. Hän ei koskaan levännyt pitkään. Hän puhui vain sen ollessa välttämätöntä. Hän pysyi hiljaa pitkän aikaa, ja aina puhuessaan hän lopetti puheensa alaleuallaan, eikä suunsa reunoista (hienostelevasti). Hänen puheensa oli täydellistä. Hän puhui kaikenkattavasti ja päättäväisesti. Hänen puheensa ei ollut yletöntä eikä vajavainen merkityksessä. Se oli ystävällistä. Sitä ei ollut mitenkään vaikeaa ymmärtää. Hän ylisti Allahin lahjoja, vaikka se olisi ollut vähän. Jos hän ei pitänyt jonkun ruuasta, hän ei ylistänyt eikä arvostellut sitä.

Hän piti aina malttinsa täydellisesti, eikä koskaan suuttunut ellei se ollut välttämätöntä. Hän ei koskaan suuttunut omasta puolestaan eikä kostanut omasta puolestaan. Hän suuttui vain, kun Allahin pyhyyttä loukattiin.

Kun hän osoitti jotain asiaa, hän teki sen koko kämmenellään, ja hän käänsi sen ympäri osoittaakseen hämmästystä. Jos hän oli vihainen, hän käänsi sekä vartalonsa että kasvonsa sivuttain. Kun hän oli tyytyväinen, hän laski katseensa. Hänen naurunsa oli enimmäkseen hymyilyä. Silloin hänen rakeenkaltaiset hampaansa paljastuivat.

Hän ei koskaan puhunut ellei se ollut jotain läheisesti merkityksellistä hänelle. Hän sai aikaan veljeyden kumppaneittensa keskuuteen. Hän poisti kaikki vihollisuuden syyt heidän keskuudestaan. Hän kunnioitti ja arvosti niitä, jotka olivat kunniallisia ihmistensä joukossa ja nimitti heidät omien ihmistensä johtajiksi. Hänen hyväntuulisuutensa ei koskaan poistunut kenenkään kasvojen vuoksi; ei edes niiden vuoksi, joista hän varoitti kansaansa, tai niiden vuoksi, joista hän itse oli varuillaan. Hän vieraili ystäviensä luona ja tiedusteli ihmisten asioista. Hän vahvisti sen, mikä oli oikein, ja arvosteli sitä, mikä oli pahaa, ja yritti heikentää sitä. Hän oli kohtuullinen kaikissa asioissa. Hän oli tasapuolinen muille, eikä ollut etuoikeutettu. Hän ei koskaan toiminut välinpitämättömästi, etteivät muut tulisi välinpitämättömiksi. Jokainen tilanne käsiteltiin asianmukaisesti.

Oikeamielisyys oli hänen päämääränsä, joten hän ei koskaan jäänyt vajaaksi siitä tai ollut välipitämätön sille. Hänen vieressään istuvat ihmiset olivat ihmistensä parhaita ja heistä kaikkein parhaimmat olivat – hänen silmissään – ne, jotka antoivat yleisiä neuvoja. Hänelle huomattavimpia ja korkeimman aseman omaavia olivat ne, jotka parhaiten soivat lohtua, tasavertaisuutta ja apua. Allahin muistaminen oli asia, johon hän tähtäsi ja jota hän noudatti aina istuessaan alas tai noustessaan ylös. Hänelle ei ollut määrätty mitään tiettyä istumapaikkaa. Hän istuutui vapaaseen paikkaan viimeisen istujan viereen. Hän käski ihmisiä tekemään saman. Hän kohteli kuulijoitaan sosiaalisissa kokoontumisissa äärimmäisellä tasapuolisuudella siihen pisteeseen, että henkilö, jota hän puhutteli, luuli olevansa kunnioitetuin hänen silmissään. Aina kun joku lähestyi häntä pyytäen neuvoa tai tarvitsemaansa asiaa, tuo henkilö oli ensimmäinen ja viimeinen, joka puhui. Profeetta (SAAS) kuunteli häntä kärsivällisesti, kunnes tämä lopetti puheensa. Profeetta ei koskaan kieltänyt keneltäkään tämän pyyntöä.

Hänen jalomielisyytensä, avarakatseisuutensa ja suvaitsevaisuutensa käsitti kaikki ihmiset; ominaisuus, joka teki hänestä kaikkien isän. (Mitä tulee) oikeudenmukaisuuteen, he kaikki olivat tasa-arvoisia. Kukaan ei ollut toista parempi, paitsi hurskauden kriteerin perusteella.

Profeetta (SAAS) oli hurskain ja oikeamielisin. Hänen kokoontumisensa olivat myötätunnon, vaatimattomuuden, kärsivällisyyden ja rehellisyyden kokouksia. Hänen läsnä ollessaan ääniä ei korotettu eikä pyhiä asioita loukattu.

Allahin lähettiläs oli aina hyväntuulinen, rauhallinen, luonteeltaan miellyttävä ja lempeä. Hän ei koskaan ollut epäkohtelias, karkea, äänekäs tai säädytön. Hän ei ollut nalkuttaja eikä imartelija. Hän ei välittänyt asioista, joita hän ei halunnut, kuitenkaan muut eivät joutuneet epätoivoon hänen vuokseen. Hän ei omannut kolmea ominaisuutta: tekopyhyys, ylenpalttisuus ja asiat, jotka eivät kuuluneet hänelle. Ihmiset eivät pelänneet häntä kolmella alueella – sillä ne eivät olleet hänen luonteenpiirteitään tai tapojaan: hän ei koskaan puhunut halventavasti kenestäkään, arvostellut ketään, eikä etsinyt muiden vikoja tai puutteita. Hän puhui vain oikeamielisiä sanoja. Hänen puhuessaan hänen kumppaninsa kuuntelivat valppaasti laskien päänsä alas. He puhuivat vain hänen ollessaan hiljaa. Heillä ei ollut kiistoja tai riitoja siitä, kuka puhuisi ensin. Kaikki kuuntelivat häntä, joka puhui Lähettilään läsnä ollessa, kunnes hän oli lopettanut puheensa. Heidän puheensa koski keskusteltavaa tai ensimmäisen puhujan esittämää aihetta. Allahin lähettiläällä oli tapana nauraa asioille, joille he nauroivat, ja ihailla sitä, mitä heillä oli tapana ihailla. Hän oli aina kärsivällinen vieraan karkean puheen suhteen. Hänellä (SAAS) oli tapana sanoa: 'Kun näette henkilön etsivän asiaa vilpittömästi, auttakaa häntä saamaan tarpeensa. Älkääkä koskaan pyytäkö palkkiota, paitsi Palkkion antajalta, eli Allahilta.'" (Äsh-Shifää‘)

Kharija ibn Zaid (RAA) sanoi: "Profeetta oli kunnioitetuin niiden ihmisten joukossa, joiden kanssa hän istui. Hänen reisiään tuskin näki. Hän oli usein vaitonainen ja puhui harvoin, jos puhe ei ollut välttämättömyys. Hän kääntyi poispäin niistä, joiden puhe oli karkeaa tai epäkohteliasta. Hänen naurunsa ei ollut enempää kuin hymy. Hänen puheensa, joka oli päättäväistä, ei ollut ylenpalttista eikä epätäydellistä. Kunnioituksesta, arvonannosta ja Profeettansa esimerkin seuraamisen vuoksi kumppaneitten nauru hänen läsnä ollessaan – oli sekin hymyilyä." (Äsh-Shifää‘)

Kaiken kaikkiaan Profeetta (SAAS) oli koristeltu vertaansa vailla olevilla täydellisyyden ominaisuuksilla. Ei ihme, että hän oli sellainen, sillä Allah, Majesteettisuuden Herra kasvatti, koulutti ja opetti hänet. Hänen Herransa jopa ylistää häntä (merkityksen selitys): "Totisesti, sinä [oi Muhammad (SAAS)] olet ylhäisen luonteen (mittapuu)." (Koraani 68:4)

Nuo olivat ominaisuudet ja luonteenpiirteet, jotka Profeetalla oli ja joilla hän voitti sydämien ja sielujen kiintymyksen. Nuo ominaisuudet tekivät hänestä niin suositun, että hänen kansansa pidättyvyys ja vihollisuus väheni, ja he alkoivat ottaa islamin vastaan laajoina joukkoina.

Yksityiskohdat profeetta Muhammadin erinomaisesta elämästä ovat epäilemättä enemmän kuin yksikään ihminen pystyy käsittelemään seikkaperäisesti. Edeltävä oli se laajuus, johon kirjoittaja pystyi ajan ja voimavarojen sallimissa rajoissa, sillä yksityiskohtainen selitys hänen ominaisuuksistaan vaatisi laajan kirjan kirjoittamisen.

Lukija on vapaa ottamaan yhteyttä meihin (www.islamway.com) minkä tahansa selvennyksen, selvityksen, ehdotusten tai kommenttien vuoksi.

Pyydämme hartaasti Allahia (SWT) suomaan siunauksensa ja rauhan Muhammadille (SAAS), johdatuksen ja armon lähettiläälle, hänen kumppaneilleen (RAA), hänen perheenjäsenilleen (RAA) ja kaikille niille, jotka seuraavat hänen johdatustaan Ylösnousemuksen päivään asti.


Julkaistu tiistaina 14. safär-kuukautta 1427/14. maaliskuuta 2006



Imuroi tästä




Artikkeleita muslimeille