Usko on ihmisten synnynnäinen luonteenpiirre





Jokainen lapsi syntyy äl-fitrassa, synnynnäisessä taipumuksessa hyveeseen, tietoon ja hyvyyteen. Islam on alkuperäinen uskonto (äd-diin-ul-häniif), joka pyrkii palauttamaan ihmisen hänen alkuperäiseen, todelliseen luontoonsa, jossa hän on sopusoinnussa muiden luotujen kanssa. Tässä luonnossa hän on innoitettu tekemään hyvää ja hän vahvistaa Jumalan ykseyden. Abu Huraira (RAA) kertoi, että Allahin lähettiläs (SAAS) sanoi: "Jokainen lapsi syntyy äl-fitrassa (todellisessa uskossa eli palvoen Allahia Yksin), mutta hänen vanhempansa käännyttävät hänet juutalaisuuteen, nasaretilaisten uskoon tai tulen tai auringon palvontaan, kuten eläin tuottaa täydellisen nuoren eläimen. Huomaatko sen olevan runneltu?" Sitten Abu Huraira (RAA) lausui jakeen (merkityksen selitys): "Joten aseta sinä (oi Muhammad (SAAS)) kasvosi kohti häniif (puhtaan islamilaisen yksijumalaisuuden) uskontoa. Allahin fitra (Allahin islamilainen yksijumalaisuus), jolla Hän on luonut ihmiskunnan. Älä anna olla mitään muutosta khalq-illäähissä (Allahin uskonto - islamilainen yksijumalaisuus): se on suora uskonto, mutta useimmat ihmiset eivät tiedä." (Koraani 30:30) (Al-Bukhari)

Aadamin poikien keskuudessa tapahtuvat rikokset, moraalittomuuden leviäminen ja epäuskon tekojen tekeminen ovat Saatanan töitä ihmisten kääntämiseksi pois oikeasta uskonnosta ja heidän turmelemisekseen. Ensimmäisen kerran Saatana onnistui saamaan ihmiset palvomaan epäjumalia Allahin lisäksi, kun kansansa rakastamat oikeamieliset miehet Nooan (AS) kansasta kuolivat. Joten Saatana kuiskasi heidän kansalleen, että heidän tulisi tehdä patsaita näistä miehistä ja kutsua noita patsaita heidän nimillään, niin että ne saattaisivat muistuttaa heitä ja täten he seuraisivat heidän oikeamielistä käytöstään. Sitten Saatana ehdotti seuraavalle sukupolvelle, että heidän tulisi palvoa näitä epäjumalankuvia Allahin (SWT) rinnalla ja hän kuiskasi heille, että heidän esi-isänsä olivat tehneet niin! Ibn 'Abbaas (RAA) kertoi: "Todellakin, nämä viisi olivat oikeamielisten miesten nimiä Nooan kansasta. Kun nämä kuolivat, Saatana kuiskasi heidän kansalleen, että heidän tulisi tehdä patsaita näistä ja laittaa nämä patsaat kokoontumispaikkoihinsa muistutukseksi näistä. Joten he tekivät tämän. Kuitenkaan kukaan heistä ei palvonut näitä patsaita, kunnes he (patsaiden alkuunpanijat) kuolivat ja patsaiden tarkoitus unohtui. Sitten (seuraava sukupolvi) alkoi palvoa niitä." (Al-Bukhari)

Täten Allah (SWT) lähetti ensimmäisen lähettiläänsä, Nooan (AS), joka käski kansaansa palvomaan Allahia Yksin, mutta vain muutama vastasi hänen kutsuunsa. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Totisesti Me lähetimme Nooan hänen kansalleen (sanoen): 'Varoita kansaasi ennen kuin heille tulee tuskallinen kärsimys.' Hän sanoi: 'Oi kansani! Totisesti, olen selkeä varoittaja teille, että teidän tulisi palvoa Allahia (Yksin), pelätä Häntä (olla kuuliaisia Hänelle), ja totella minua. Hän (Allah) tulee antamaan teille anteeksi teidän syntinne ja antamaan teille armonaikaa määrätyksi ajanjaksoksi. Totisesti kun Allahin aika tulee, sitä ei voi viivyttää, jos te vain tietäisitte.' Hän sanoi: 'Oi Herrani! Totisesti olen kutsunut kansaani öin ja päivin (salassa ja avoimesti, että he ottaisivat vastaan islamilaisen yksijumalaisuuden opin). Mutta kutsumiseni ei lisännyt mitään, paitsi (heidän) pakenemistaan (totuudesta). Totisesti joka kerta kun kutsuin heitä, että Sinä saattaisit antaa heille anteeksi, he työnsivät sormet korviinsa, peittivät itsensä vaatteillaan, ja olivat itsepintaisia (kieltäytymisessään), ja paisuivat ylpeydestä. Sitten totisesti kutsuin heitä avoimesti (ääneen). Sitten totisesti julistin heille julkisesti, ja olen vedonnut heihin yksityisesti. Sanoin (heille): 'Pyytäkää anteeksiantoa Herraltanne, totisesti Hän on Anteeksiantava; Hän tulee lähettämään teille sadetta runsain mitoin, ja antaa teille lisää omaisuutta ja lapsia, ja suo teille puutarhoja ja suo teille jokia.'' Mikä teissä on vikana, ettette [pelkää Allahia (Hänen rangaistustaan), ettekä] toivo palkkiota (Allahilta tai ette usko hänen ykseyteensä), samalla kun Hän on luonut teidät (eri) vaiheissa. Ettekö näe kuinka Allah on luonut seitsemän taivasta toinen toisensa päälle ja Hän on tehnyt kuun valoksi siinä, ja tehnyt auringosta lampun? Allah on tuonut teidät esiin maan (tomusta). Jälkeenpäin Hän tulee palauttamaan teidät takaisin siihen (maahan), ja tuo teidät esiin (jälleen Ylösnousemuksen päivänä). Allah on tehnyt teille maan matoksi (levitettynä), että saattaisitte kulkea ympäriinsä siinä leveillä teillä. Nooa sanoi: 'Herrani! He eivät ole totelleet minua, ja ovat seuranneet yhtä, jonka omaisuus ja lapset eivät ole antaneet hänelle mitään lisää, ainoastaan tappiota, ja he ovat punoneet mahtavan juonen. He ovat sanoneet: 'Teidän ei tule jättää jumalianne: Eikä teidän tule jättää Waddia, Suwaa'ia, Yaghuuthia, Ya'uuqia eikä Nasria (nämä ovat heidän epäjumaliensa nimet).' Todellakin he ovat johdattaneet useita harhaan. (Oi Allah). Älä anna mitään lisää ädh-dhaalimuuneille (monijumalaisille, vääryyden tekijöille ja epäuskoville) paitsi erhettä.' Heidät hukutettiin heidän syntiensä tähden, sitten heidät pakotettiin menemään Tuleen. Eivätkä he löytäneet ketään, joka olisi auttanut heitä Allahin sijaan. Nooa sanoi: 'Herrani! Älä jätä yhtään epäuskovista maahan! Jos jätät heidät, he tulevat johtamaan Sinun palvelijasi harhaan, ja he tulevat siittämään ainoastaan ilkeitä epäuskovia. Herrani! Anna anteeksi minulle, ja minun vanhemmilleni ja hänelle, joka tulee kotiini uskovana, ja kaikille uskoville miehille ja naisille. Ädh-dhaalimuuneille (monijumalaisille, vääryyden tekijöille ja epäuskoville) älä suo mitään lisäystä paitsi turmiota!'" (Koraani 71:1–28)

Tämä on Allahin ensimmäisen lähettilään, Nooan (AS) kutsu, jonka hän välitti kansalleen. Kuitenkin kristittyjen Raamattu kuvaa Nooaa juoppona, jonka poika Haam näki hänen alastomuutensa! "Mutta kun hän joi viiniä, niin hän juopui ja makasi alasti majassansa. Ja Haam, Kanaanin isä, näki isänsä hävyn ja kertoi siitä molemmille veljillensä ulkona." (1 Moos. 9:21–22)

Solvaukset, joita Raamatussa mainitaan Allahin profeetoista, eivät lopu Nooaan (AS); sen sijaan joitakin muita profeettoja syytetään väärin perustein, esimerkiksi:

    Väite ja syytös, että Lootin tyttäret makasivat isänsä kanssa (syyllistyivät insestiin) sen jälkeen kun he olivat juottaneet tälle viiniä! "Niin vanhempi sanoi nuoremmalle: 'Isämme on vanha, eikä tässä maassa ole ketään miestä, joka voisi tulla luoksemme siten, kuin on kaiken maan tapa. Tule, juottakaamme isällemme viiniä ja maatkaamme hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen.' Niin he juottivat sinä yönä isällensä viiniä. Ja vanhempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi. Seuraavana päivänä sanoi vanhempi nuoremmalle: 'Katso, minä makasin viime yönä isäni kanssa; juottakaamme hänelle tänäkin yönä viiniä, ja mene sinä ja makaa hänen kanssaan, saadaksemme isästämme jälkeläisen'. Niin he juottivat sinäkin yönä isällensä viiniä; ja nuorempi meni ja makasi hänen kanssaan, eikä tämä huomannut, milloin hän tuli hänen viereensä ja milloin hän nousi. Ja niin Lootin molemmat tyttäret tulivat isästänsä raskaiksi. Ja vanhempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Mooab; hänestä polveutuvat mooabilaiset aina tähän päivään saakka. Ja myöskin nuorempi synnytti pojan ja antoi hänelle nimen Ben-Ammi; hänestä polveutuvat ammonilaiset aina tähän päivään saakka." (1. Moos. 19:31–38)

    Väite, että Jaakob kohteli veljeään Eesauta ilkeän itsekkäästi ja ovelasti, ja että hän ja hänen äitinsä vehkeilivät pettääkseen vanhan patriarkka Iisakin, niin että Jaakob saisi siunauksen Herran edessä! "Kun Iisak oli tullut vanhaksi ja hänen silmänsä olivat hämärtyneet, niin ettei hän enää voinut nähdä, kutsui hän Eesaun, vanhemman poikansa, ja sanoi hänelle: 'Poikani!' Tämä vastasi hänelle: 'Tässä olen'. Niin hän sanoi: 'Katso, minä olen tullut vanhaksi enkä tiedä, milloin kuolen. Ota siis aseesi, viinesi ja jousesi, ja mene kedolle ja pyydystä minulle riistaa. Ja laita minulle herkkuruoka, minun mieliruokani, ja tuo se syödäkseni, että minä siunaisin sinut, ennenkuin kuolen.' Mutta Rebekka kuuli, kuinka Iisak puhui pojallensa Eesaulle. Ja kun Eesau oli lähtenyt kedolle pyydystämään riistaa, tuodakseen isällensä, puhui Rebekka pojalleen Jaakobille sanoen: 'Katso, minä kuulin sinun isäsi puhuvan veljellesi Eesaulle ja sanovan: 'Tuo minulle riistaa ja laita minulle herkkuruoka syödäkseni, että siunaisin sinut Herran edessä, ennenkuin kuolen'. Kuule siis, poikani, mitä sanon, ja tee, mitä minä käsken: mene laumaan ja ota sieltä minulle kaksi hyvää vohlaa laittaakseni niistä isällesi herkkuruuan, hänen mieliruokansa. Ja sinun on vietävä se isäsi syödä, että hän siunaisi sinut, ennenkuin kuolee.' Mutta Jaakob sanoi äidillensä Rebekalle: 'Katso, veljeni Eesau on karvainen, mutta minä olen sileäihoinen. Entä jos isäni tunnustelee minua? Silloin minä joudun hänen silmissään pilkkaajaksi ja hankin itselleni kirouksen enkä siunausta.' Hänen äitinsä sanoi hänelle: 'Kohdatkoon se kirous minua, poikani; kuule vain, mitä minä sanon, mene ja nouda'. Niin hän meni noutamaan ne ja toi ne äidilleen; ja hänen äitinsä laittoi herkkuruuan, hänen isänsä mieliruuan. Ja Rebekka otti vanhemman poikansa Eesaun parhaat vaatteet, jotka olivat hänen hallussaan talossa, ja puki ne nuoremman poikansa Jaakobin ylle. Mutta vohlain nahat hän kääri hänen käsiinsä ja paljaaseen kaulaansa. Sitten hän antoi herkkuruuan ynnä leipomansa leivän poikansa Jaakobin käteen. Ja Jaakob meni isänsä luo ja sanoi: 'Isäni!' Hän vastasi: 'Tässä olen; kuka sinä olet, poikani?' Ja Jaakob sanoi isällensä: 'Minä olen Eesau, esikoisesi. Olen tehnyt, niinkuin käskit minun tehdä; nouse istumaan ja syö riistaani, siunataksesi minut.' Mutta Iisak sanoi pojalleen: 'Kuinka olet, poikani, niin pian löytänyt?' Hän vastasi: 'Herra, sinun Jumalasi, johdatti sen minun eteeni'. Niin Iisak sanoi Jaakobille: 'Tulehan lähemmä, poikani, tunnustellakseni, oletko sinä poikani Eesau vai etkö'. Ja Jaakob astui isänsä Iisakin luo, ja tämä tunnusteli häntä ja sanoi: 'Ääni on Jaakobin ääni, mutta kädet ovat Eesaun kädet'. Eikä Iisak tuntenut häntä, sillä hänen kätensä olivat karvaiset, niinkuin hänen veljensä Eesaun kädet, ja hän siunasi hänet. Vielä hän kysyi: 'Oletko sinä todella minun poikani Eesau?' Hän vastasi: 'Olen'. Silloin hän sanoi: 'Tuo ruoka minulle, syödäkseni poikani riistaa, että siunaisin sinut'. Niin hän toi hänelle sen, ja hän söi; ja hän tarjosi hänelle viiniä, ja hän joi. Senjälkeen hänen isänsä Iisak sanoi hänelle: 'Tule tänne ja suutele minua, poikani'. Hän astui hänen luokseen ja suuteli häntä. Niin Iisak tunsi hänen vaatteidensa hajun ja siunasi hänet, sanoen: 'Katso, minun poikani tuoksu on kuin kedon tuoksu, jonka Herra on siunannut. Jumala antakoon sinulle taivaan kastetta ja maan lihavuutta, jyviä ja viiniä yllin kyllin. Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa.' Kun Iisak oli ehtinyt siunata Jaakobin ja tämä juuri oli lähtenyt isänsä Iisakin luota, niin hänen veljensä Eesau tuli kotiin metsästämästä. Ja hänkin laittoi herkkuruuan, vei sen isälleen ja sanoi isälleen: 'Nouse, isäni, ja syö poikasi riistaa, siunataksesi minut'. Hänen isänsä Iisak kysyi häneltä: 'Kuka olet?' Hän vastasi: 'Minä olen poikasi Eesau, sinun esikoisesi'. Silloin Iisak säikähtyi kovin ja sanoi: 'Kuka sitten oli se metsästäjä, joka toi minulle riistaa, niin että minä, ennenkuin sinä tulit, söin kaikkea ja siunasin hänet? Siunattu hän myös on oleva.' Kun Eesau kuuli isänsä sanat, puhkesi hän valittamaan äänekkäästi ja haikeasti ja sanoi isälleen: 'Siunaa minutkin, isäni!' Mutta hän vastasi: 'Veljesi tuli kavalasti ja riisti sinulta siunauksen'." (1. Moos. 27:1–35)

    Väite, että Aaron teki Israelin lapsilta saamastaan kullasta valetun vasikan palvottavaksi epäjumalankuvaksi! "Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: 'Nouse, tee meille Jumala, joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta.' Niin Aaron sanoi heille: 'Irroittakaa kultarenkaat, jotka ovat vaimojenne, poikienne ja tyttärienne korvissa, ja tuokaa ne minulle'. Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille; ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. Ja he sanoivat: 'Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta'. Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin; ja Aaron julisti ja sanoi: 'Huomenna on Herran juhla'. Ja he nousivat varhain seuraavana päivänä ja uhrasivat polttouhreja ja toivat yhteysuhreja; ja kansa istui syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat iloa pitämään. Silloin Herra sanoi Moosekselle: 'Mene, astu alas, sillä sinun kansasi, jonka johdatit Egyptin maasta, on turmion tehnyt.'" (2. Moos. 32:1–7)

    Väite, että Daavid tanssi alastomana ihmisten edessä ja Jumalan edessä! "Mutta kun Daavid palasi takaisin tervehtimään perhettänsä, meni Miikal, Saulin tytär, ulos Daavidia vastaan ja sanoi: 'Kuinka arvokkaana onkaan Israelin kuningas nyt esiintynyt, kun on tänä päivänä paljastanut itsensä palvelijainsa palvelijattarien silmien edessä, niinkuin kevytmielinen ihminen paljastautuu!' Niin Daavid sanoi Miikalille: 'Herran edessä, joka on valinnut minut, sivu sinun isäsi ja koko hänen sukunsa, ja asettanut minut Herran kansan, Israelin, ruhtinaaksi - Herran edessä minä karkeloin; ja tähänkin minä pidän itseni liian vähäisenä ja olen omissa silmissäni halpa; mutta ne palvelijattaret, joista sinä puhuit, tulevat minua kunnioittamaan'." (2. Sam. 6:20–22)

    Toinen väite koskien Daavidia on, että hän syyllistyi aviorikokseen naapurinsa vaimon kanssa! "Niin tapahtui eräänä iltana, kun Daavid oli noussut vuoteeltansa ja käveli kuninkaan linnan katolla, että hän katolta näki naisen peseytymässä; ja nainen oli näöltään hyvin ihana. Daavid lähetti hankkimaan tietoja naisesta; ja sanottiin: 'Se on Batseba, Eliamin tytär, heettiläisen Uurian vaimo'. Niin Daavid lähetti sanansaattajat häntä noutamaan, ja hän tuli hänen luoksensa. Ja Daavid makasi naisen kanssa, joka juuri oli puhdistautunut saastaisuudestaan. Sitten tämä palasi kotiinsa. Ja vaimo tuli raskaaksi; ja hän lähetti ilmoittamaan Daavidille: 'Minä olen raskaana'." (2. Sam. 11:2–5)
    Täten Daavid antoi määräyksen, että hänen aviomiehensä pitäisi laittaa eturintamaan kiivaimpaan taisteluun, sitten toisten tulisi vetäytyä hänen luotaan, että hänet lyötäisiin kuoliaaksi! "Seuraavana aamuna Daavid kirjoitti kirjeen Jooabille ja lähetti sen Uurian mukana. Ja kirjeessä hän kirjoitti näin: 'Pankaa Uuria eturintaan, kiivaimpaan taisteluun, ja vetäytykää takaisin hänen luotaan, että hänet lyötäisiin kuoliaaksi'. Piirittäessään kaupunkia Jooab asetti Uurian siihen paikkaan, missä tiesi urhoollisimpien miesten olevan. Kun sitten kaupungin miehet ryntäsivät ulos ja ryhtyivät taisteluun Jooabin kanssa, niin väkeä, Daavidin palvelijoita, kaatui, ja myöskin heettiläinen Uuria kuoli." (2. Sam. 11:14–17)
    Rangaistuksena Daavidille hänen teoistaan Herra sanoi hänelle, että hänen vaimonsa tullaan ottamaan hänen silmiensä edessä, ja että Hän tulee antamaan heidät (vaimot) toiselle, joka tulee makaamaan heidän kanssaan peittelemättömästi! "Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi, ja silmiesi edessä minä otan sinun vaimosi ja annan heidät toiselle, ja hän on makaava sinun vaimojesi kanssa tämän auringon nähden. Sillä sinä olet tehnyt tekosi salassa, mutta minä teen tämän koko Israelin ja auringon nähden." (2. Sam. 12:11–12)

    Onpa outo rangaistus! Avionrikkojaa rangaistaan saattamalla muut aviorikoksen uhreiksi, siitä huolimatta että muissa Raamatun kohdissa avionrikkojan rangaistus on kuoliaaksi kivittäminen! "Ja noudattakaa minun käskyjäni ja pitäkää ne. Minä olen Herra, joka pyhitän teidät. Kuka ikinä kiroaa isäänsä tai äitiänsä, hänet rangaistakoon kuolemalla; isäänsä ja äitiänsä hän on kironnut, hän on verivelan alainen. Jos joku tekee aviorikoksen toisen miehen vaimon kanssa, jos hän tekee aviorikoksen lähimmäisensä vaimon kanssa, niin heidät, sekä avionrikkoja mies että -nainen, rangaistakoon kuolemalla. Jos joku makaa äitipuolensa kanssa, paljastaa hän isänsä hävyn; heidät molemmat rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset. Jos joku makaa miniänsä kanssa, rangaistakoon heidät molemmat kuolemalla; he ovat tehneet iljettävyyden, he ovat verivelan alaiset. Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset. Jos joku ottaa vaimoksi naisen ja hänen äitinsä, on se iljettävyys; sekä hänet että ne molemmat poltettakoon tulessa, ettei mitään iljettävyyttä olisi teidän seassanne. Jos joku sekaantuu eläimeen, rangaistakoon hänet kuolemalla, ja se eläin tappakaa. Ja jos nainen ryhtyy eläimeen, mihin tahansa, pariutuaksensa sen kanssa, niin surmaa sekä nainen että eläin; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset. Jos joku ottaa vaimoksi sisarensa, isänsä tyttären tai äitinsä tyttären, ja näkee hänen häpynsä ja tämä näkee hänen häpynsä, niin se on häpeä, ja heidät hävitettäköön kansalaistensa silmien edessä; hän on paljastanut sisarensa hävyn, hän on joutunut syynalaiseksi. Jos joku makaa kuukautistilassa olevan naisen kanssa ja paljastaa hänen häpynsä, avaa hänen lähteensä, ja nainen paljastaa verensä lähteen, niin heidät molemmat hävitettäköön kansastansa. Älä paljasta äitisi sisaren tai isäsi sisaren häpyä; sillä se, joka niin tekee, on paljastanut veriheimolaisensa; he joutuvat syynalaisiksi. Jos joku makaa setänsä vaimon kanssa, on hän paljastanut setänsä hävyn; he joutuvat syynalaisiksi, lapsettomina he kuolkoot. Jos joku ottaa vaimoksi veljensä vaimon, on se saastaisuus; hän on paljastanut veljensä hävyn, lapsettomiksi he jääkööt. Noudattakaa siis kaikkia minun käskyjäni ja kaikkia minun säädöksiäni ja pitäkää ne, ettei teitä oksentaisi ulos se maa, johon minä vien teidät asumaan. Ja älkää vaeltako sen kansan tapojen mukaan, jonka minä karkoitan teidän tieltänne; sillä kaikkia näitä he ovat tehneet ja nostaneet minun inhoni." (3. Moos. 20:8–23)

    "Silloin kirjanoppineet ja fariseukset toivat hänen luoksensa aviorikoksesta kiinniotetun naisen, asettivat hänet keskelle ja sanoivat Jeesukselle: 'Opettaja, tämä nainen on tavattu itse teosta, aviorikosta tekemästä. Ja Mooses on laissa antanut meille käskyn, että tuommoiset on kivitettävä…'" (Joh. 8:3–5)

    Väite, että Salomon vaimot käänsivät hänen sydämensä muiden jumalien puoleen! "Ja kun Salomo vanheni, taivuttivat hänen vaimonsa hänen sydämensä seuraamaan muita jumalia, niin ettei hän antautunut ehyin sydämin Herralle, Jumalallensa, niinkuin hänen isänsä Daavidin sydän oli ollut. Niin Salomo lähti seuraamaan Astartea, siidonilaisten jumalatarta, ja Milkomia, ammonilais-iljetystä. Ja Salomo teki sitä, mikä on pahaa Herran silmissä, eikä uskollisesti seurannut Herraa niinkuin hänen isänsä Daavid." (1 Kun. 11:4–6)

Israelin lapset muuttivat taivaallisia kirjoja, jotka oli annettu ilmoituksena heidän profeetoilleen, ja muuttivat uskontonsa. Heidän ylimielisyytensä, kateutensa uskovia kohtaan samoin kuin halut ja oikut, saavat heidän pysymään vankasti vääryyden teossaan ja epäuskossaan. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Totisesti, Me otimme Israelin lasten liiton ja lähetimme Lähettiläitä heille. Aina kun heille tuli Lähettiläs sen kanssa, mitä he itse eivät halunneet, - joukkoa heistä he kutsuivat valehtelijoiksi, ja toiset heidän joukostaan he tappoivat." (Koraani 5:70)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Todellakin Me annoimme Muusalle (Moosekselle) Kirjan ja lähetimme hänen jälkeensä lähettiläitä peräkkäin. Me annoimme 'Iisaalle (Jeesukselle), Maryamin (Marian) pojalle, selkeät tunnusmerkit ja vahvistimme häntä rooh-ul-qodusilla [pyhä henki eli Jibriil (Gabriel) (AS)]. Onko niin, että aina kun teille tuli lähettiläs, jota te itse ette halunneet, teistä tuli ylimielisiä? Joihinkin te ette uskoneet ja jotkut te tapoitte. He sanovat: 'Sydämemme ovat peitetyt (eivät kuule tai ymmärrä Allahin Sanaa).' Ei, Allah on kironnut heidät heidän epäuskonsa tähden, niin vähän on se, mihin he uskovat. Kun heille (juutalaisille) tuli Kirja (tämä Koraani) Allahilta vahvistaen, mitä heillä on [ät-Täuraat (Toora) ja äl-Ingiil (Evankeliumi)], vaikka he ennen muinoin olivat pyytäneet Allahilta (Muhammadin (SAAS) tulemista), jotta he saisivat voiton niistä, jotka eivät uskoneet, sitten kun heille tuli se, minkä he olivat tunnistaneet, he eivät uskoneet siihen. Joten anna Allahin Kirouksen olla uskottomien päällä. Kuinka paha on se, millä he ovat myyneet itsensä, etteivät he uskoisi siihen, mitä Allah on ilmoittanut (Koraanin), kadehtien että Allah ilmoittaisi Hänen Suosionsa kenelle Hän tahtoo palvelijoittensa joukosta. Joten he ovat vetäneet päällensä vihan vihan päälle. Uskottomille on häpeällinen kärsimys." (Koraani 2:87–90)

Israelin lapset rikkoivat liittonsa, hylkäsivät totuuden, tappoivat profeettoja ilman oikeutusta, lausuivat vakavan väärän väitteen Mariasta, että hän on syyllistynyt haureuteen, sanoivat kerskaillen tappaneensa Jeesuksen, Marian pojan (AS), ja vaihtoivat sanoja niiden oikeilta paikoiltaan (muuttivat kirjoituksiaan). Jopa Raamattu todistaa heidän vääryyden tekoaan ja tekopyhyyttään, ja mainitsee kuinka heidän asemansa muuttui "Jumalan valitusta kansasta" kansaksi, joka ansaitsi Jumalan vihan. "Voi syntistä sukua, raskaasti rikkonutta kansaa, pahantekijäin siementä, kelvottomia lapsia! He ovat hyljänneet Herran, pitäneet Israelin Pyhää pilkkanansa, he ovat kääntyneet pois." (Jes. 1:4)

"Voi Assuria, joka on minun vihani vitsa ja jolla on kädessään minun suuttumukseni sauva! Minä lähetän hänet jumalattoman kansakunnan kimppuun, käsken hänet vihastukseni kansaa vastaan saalista saamaan ja ryöstöä ryöstämään ja tallaamaan sitä kuin katujen lokaa." (Jes. 10:5–6)

Kun Jeesus (AS) lähetettiin Israelin lapsille, osa heistä uskoi häneen, kun taas suurin osa ei uskonut. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Oi te, jotka uskotte! Auttakaa Allahia (Hänen Asiassaan) kuten Jeesus, Marian poika, sanoi äl-häwäärijjuuneille (opetuslapsille): 'Ketkä ovat minun auttajiani Allahin (Asiassa)?' Äl-häwäärijjuun (opetuslapset) sanoivat: 'Me olemme Allahin auttajia (me tulemme kamppailemaan Hänen Asiassaan!)'. Sitten osa Israelin lapsista uskoi ja osa ei uskonut. Joten Me annoimme voiman niille, jotka uskoivat, heidän vihollisiaan vastaan, ja heistä tuli voittoisia." (Koraani 61:14)

Niiden Israelin lasten joukossa, jotka eivät uskoneet Jeesukseen (AS), olivat nasaretilaiset. Joidenkin lähteiden mukaan nasaretilaisiin viitataan aikaisimpina kristittyinä, joskus väitetään heidän olleen Jeesuksen (AS) seuraajia, toisinaan taas termejä nasaretilainen ja kristitty käytetään tarkoittamassa samaa asiaa, ja joskus kristinuskoa kutsutaan juutalaiseksi harhaopiksi ja nasaretilaisia kutsutaan juutalaisiksi kristityiksi! "Nasaretilaiset (uskonto), Uudessa Testamentissa, Jeesuksen Kristuksen seuraajat (katso Apostolien teot 24:5). Varhaisimpiin kristittyihin viitattiin joskus nasaretilaisina, erityisesti heidän juutalaisten aikalaistensa toimesta. Myöhemmässä kirkkohistoriassa termiä käytettiin 300-luvun juutalais-kristittyjen lahkosta, joka noudatti juutalaisia rituaaleja mukaan lukien ympärileikkaus, sapatti ja ruokamääräykset. He uskoivat myös Jeesuksen jumaluuteen ja Paavaliin apostolina. Nasaretilaiset erosivat toisesta juutalais-kristitystä ryhmästä, ebioniiteista, sekä uskonsa puolesta että siinä, että he kieltäytyivät vaatimasta pakanakristityiltä juutalaisen rituaalin noudattamista." (Microsoft Encarta Encyclopedia 2000)

"Nasaretilainen, Uudessa Testamentissa, nimike, jota käytetään Jeesukselle ja myöhemmin niille, jotka seurasivat hänen opetuksiaan (Apostolien teot 24:5). Kreikankielisessä tekstissä sanasta esiintyy kaksi muotoa: yksinkertainen muoto, Nazarenos, joka tarkoittaa "Nasaretista", ja erityinen muoto, Nazoraios. Ennen sen liittämistä paikkaan, tämä jälkimmäinen termi on saattanut viitata juutalaiseen "noudattajien" tai "hartaiden uskovien" lahkoon, ja myöhemmin se siirrettiin kristityille. Termiä nasaretilainen on käytetty myös 300-luvun syyrialaiselle juutalais-kristitylle lahkolle. Vaikka he hyväksyivät Kristuksen jumaluuden ja hänen yliluonnollisen syntymänsä, nasaretilaiset ylläpitivät tiukkaa juutalaisten lakien ja tapojen noudattamista, tapa, jonka suurin osa juutalaisista kristityistä oli jättänyt pois. He käyttivät arameankielistä evankeliumin versiota, jota kutsuttiin evankeliumiksi heprealaisten mukaan tai Nasaretilaisten evankeliumiksi. Heidän suhteensa juutalais-kristittyyn ebioniittien lahkoon on epävarma. Meidän päivinämme arabit ja juutalaiset käyttävät sanaa nasaretilainen yleisenä nimityksenä kristityille." (Encyclopaedia Britannica 2000)

"Kristinusko suhtautui myönteisemmin hellenismiin kuin farisealaisuus, etenkin Paavalin, läpikotaisin kreikkalaistuneen juutalaisen, johtajuuden alaisena. Kun Paavali julisti ristiriitaisuutensa (Tooran noudattamista vastaan pelastumisen keinona), monista Jeesuksen juutalaisista seuraajista tuli juutalaisia kristittyjä ja he jatkoivat Tooran noudattamista. Heidän kaksi pääryhmittymäänsä olivat ebioniitit--luultavasti voidaan tunnistaa niiksi, joita Talmudissa kutsutaan pieniksi tai "lahkolaisiksi"--jotka hyväksyivät Jeesuksen Messiaaksi, mutta kielsivät hänen jumaluutensa, ja nasaretilaiset, jotka pitivät Jeesusta sekä Messiaana että Jumalana, mutta pitivät Tooraa sitovana ainoastaan juutalaisille." (Encyclopaedia Britannica 2000)

Dictionary.comin mukaan nasaretilainen määritellään "syntyperäiseksi nasaretilaiseksi tai Nasaretin kaupungin asukkaaksi; Jeesus; juutalaista alkuperää olevaksi aikaisten kristittyjen lahkon jäseneksi, joka piti yllä useita määrättyjä juutalaisia lakeja; jäseneksi amerikkalaisessa protestanttisessa kirkkokunnassa, Church of Nazarene (Nasaretilainen kirkko), joka seuraa useita varhaisen metodismin oppeja".

Aiheeseen perehtymisen jälkeen on ilmeistä, että on olemassa sekä nasaretilaisia että kristittyjä, ja että nasaretilaisten usko oli olemassa ennen Paavalin liikettä (kristinuskoa). Nasaretilaiset olivat erillinen ryhmä, jotka eivät olleet "kristittyjä". Nasaretilainen usko ei ole lainkaan "kristitty" usko. Toisin kuin kristityt, nasaretilaiset eivät usko, että laki oli naulattu ristiin. Sen sijaan nasaretilaiset väittävät olevansa Tooraa noudattavia juutalaisia julistaen, ettei Jeesus ollut koskaan kumonnut lakia, ja että Paavali oli petkuttaja, joka oli turmellut Jeesuksen viestin. "Nasaretilaiset eivät eroa [ortodoksijuutalaisista] missään olennaisessa asiassa, koska he harjoittavat juutalaisen lain määräämiä tapoja ja oppeja, paitsi siinä että he uskovat Kristukseen.

He uskovat kuolleiden ylösnousemukseen, ja että Jumala on luonut maailmankaikkeuden. He julistavat, että Jumala on Yksi, ja että Jeesus Kristus on hänen Poikansa … He ovat hyvin oppineita heprean kielessä. He lukevat lakia … Täten he eroavat … todellisista kristityistä, koska he täyttävät tähän saakka [sellaisia] juutalaisia riittejä kuten ympärileikkaus, sapatti ja muita." [Varhainen kirkkoisä Epiphanius dogmaattisessa kirjassaan: "Adversus Haereses (Harhaoppeja vastaan)" Panarion 29.]

Toisaalta Paavalin liikkeen (kristinusko) perusti yksi mies, Saul (Paavali), joka esitteli oman teologiansa, josta kehittyi kristinuskoksi kutsuttu oppi. Termiä "kristitty", joka pohjimmiltaan tarkoittaa "messianistiä" (mäsiihi), käytettiin ensimmäisen kerran kreikkaa puhuvilla alueilla. Raamatun mukaan sanaa "kristitty" käytettiin ensimmäisen kerran Antiokiassa kuvaamaan Paavalin seuraajia. "Niin hän lähti Tarsoon etsimään Saulusta, ja kun hän oli hänet löytänyt, toi hän hänet Antiokiaan. Ja he vaikuttivat yhdessä kokonaisen vuoden seurakunnassa, ja niitä oli paljon, jotka saivat heiltä opetusta; ja Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi." (Ap.t. 11:25–26)

Ihmiset ovat erimielisiä Paavali Tarsuslaisen henkilöllisyydestä (nykyään Tarsus on kaupunki eteläisessä Turkissa). Jotkut pitävät häntä läpikotaisin kreikkalaistuneena juutalaisena. Toiset ajattelevat, että hän oli kreikkalainen. Kuitenkin kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että hänellä oli paha aikomus kumota laki, ja että hän pyrki nujertamaan muut uskonnot, jotta hän johtaisi pakanat harhaan levittämällä heidän keskuuteensa hellenistisiä ajatuksiaan. On myös muita, jotka ylentävät häntä siihen pisteeseen, että he palvovat häntä, vain koska hän väitti saaneensa näyn Jeesuksesta matkallaan Damaskokseen, vaikka hän aikaisemmin: "…puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan…" (Ap.t. 9:1)

"He julistavat, että hän (Paavali) oli kreikkalainen … Hän meni Jerusalemiin, he sanovat, ja kun hän oli viettänyt siellä jonkun verran aikaa, hänet valtasi intohimo mennä naimisiin papin tyttären kanssa. Tästä syystä hänestä tuli käännynnäinen [saddukeus liikkeen kautta, näin ollen hän työskenteli temppelipoliisissa] ja hänet ympärileikattiin. Sitten kun hän ei saanut tyttöä, hän raivostui ja kirjoitti ympärileikkausta vastaan sekä sapattia ja lakia vastaan." (Epiphanius, Panarion, 30.16-9 kuten on lainattu Hyam Maccobyn kirjassa The Mythmaker (Myytintekijä) s. 182)

Täten Paavali luopui Tooraan uskomisesta ja perusti uuden uskonnon (kristinuskon), jonka jälkeläisiä ovat ne, joita pidetään nykyajan "kristittyinä".

Paavalilla ja hänen kristinuskollaan oli vapaa valta pakanoiden keskuudessa Palestiinan ulkopuolella, missä se kukoisti. Paavalin kristinuskon kehitys otti antisemitistisen taipumuksen. Kun kristinusko alkoi kehittyä Rooman valtakunnan isoissa kaupungeissa: Roomassa, Antiokiassa, Aleksandriassa, Efesoksessa ja Korintissa, pakana-ajatusten läpitunkeutuminen näihin kirkkoihin sai kristityt yrittämään muiden heidän kanssaan ristiriidassa olevien uskon muotojen sulauttamista tai nujertamista, varsinkin kun kristinusko nousi maailmanlaajuiseen valtaan ja herruuteen Rooman valtakunnan yhtäläistämisen keinona.

Vaikka kristinusko pääsikin voitolle sekä lukumäärällisesti että armeijan valloitusten avulla, se ei suinkaan ollut usko, jonka Jeesus (AS) toi Israelin lapsille. Sen sijaan se oli Paavalin liike, jonka seuraajat olivat pakanoita.

Kristinusko oli hellenistinen lainvastainen lahko, joka kehittyi "kristityksi" uskoksi ja jatkoi kehitystään erityisesti Rooman valtakunnan aikana kirkolliskokouksissa, jotka ovat muodostaneet sen sellaiseksi, jona se tunnetaan näinä päivinä. Se on jakautunut ryhmiin tai kirkkokuntiin, jotka eroavat toisistaan joissain uskon ja tapojen alueilla. Sen pääryhmät ovat roomalaiskatolinen, ortodoksinen ja protestanttinen kirkko. Näiden kirkkojen lisäksi on lukuisia itsenäisiä kirkkoja samoin kuin lukuisia lahkoja ympäri maailman!

Nasaretilaiset eroavat sekä juutalaisista että kristityistä. He eroavat juutalaisista siinä suhteessa, että he uskovat Kristukseen samalla ylittäen rajat hänen ylentämisessään, ja kristityistä siinä, että he harjoittavat lakia: ympärileikkausta, sapattia ja muita asioita. Sanotaan myös, että juutalaiset vihaavat heitä paljon ja että he lausuvat kirouksia heille.

Kristinuskoa voisi kutsua myös messianismiksi. Dictionary.comin mukaan messianimi määritellään "uskona messiaaseen (ihmiskunnan pelastajana); uskona, että tietty liike on (peruuttamattomasti) määrätty voittamaan tai pelastamaan maailma".

Tässä yhteydessä haluaisimme mainita, että ähl-ul-Kitääb (Kirjan ihmiset), Koraanin termi, joka usein käännetään juutalaisiksi ja kristityiksi, tulisi tosiasiassa kääntää juutalaisiksi ja nasaretilaisiksi. Sen enempää Koraanissa kuin Sunnassakaan ei mainita termejä kristinusko [messianismi (mäsiihijjä)] tai kristityt [messianistit (mäsiihijjuun)]. Sen sijaan käytetään termejä nasaretilaisten usko (näsraanijjä) ja nasaretilaiset (näsaaraa). Tästä syystä Koraanin ja ähäädiithien merkityksien käännöksissä tullaan käyttämään termejä nasaretilaisten usko ja nasaretilaiset. Kuitenkin tavallisessa tekstissä käytämme edelleen termiä kristityt kaikille niille, jotka harhautuivat Jumalan ykseydestä ja väittävät pitävänsä kiinni uskonnosta, joka seuraa Jeesuksen Kristuksen opetuksia.

On huomion arvoista, ettei Jeesus (AS) nimennyt seuraajiaan nasaretilaisiksi tai kristityiksi, sen sijaan heihin viitattiin opetuslapsina ja muslimeina, jotka alistuivat Luojansa tahtoon. "'Olen (Jeesus) myös tullut vahvistamaan sen, mitä oli ennen minua Toorassa, ja tekemään lailliseksi teille (Israelin lapsille) osan siitä, mikä oli teille kiellettyä, ja olen tullut luoksenne todisteen kanssa teidän Herraltanne. Joten olkaa hurskaita Allahille ja totelkaa minua. Todella, Allah on minun Herrani ja teidän Herranne, joten palvokaan Häntä (Yksin). Tämä on Suora tie.' Sitten kun Jeesus huomasi heidän epäuskonsa, hän sanoi: 'Ketkä ovat minun auttajiani Allahin Asiassa?' Äl-häwäärijjuun (opetuslapset) sanoivat: 'Me olemme Allahin auttajia (me tulemme kamppailemaan Hänen asiassaan!); me uskomme Allahiin, ja todista, että me olemme muslimeja (alistumme Allahille). Herramme! Me uskomme siihen, mitä Sinä olet lähettänyt alas, ja me seuraamme lähettilästä (Jeesusta); joten kirjoita meidät ylös niiden joukkoon, jotka todistavat (totuuden eli lää iläähä illä Allah – kenelläkään ei ole oikeutta tulla palvotuksi paitsi Allahilla).'" (Koraanin jakeiden 3:50–53 merkityksen selitys)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Kun Minä (Allah) annoin innoituksen äl-häwäärijjuuneille (Jeesuksen opetuslapsille), että heidän tulisi uskoa Minuun ja Minun lähettilääseeni, he sanoivat: 'Me uskomme. Todista, että olemme muslimeja.'" (Koraani 5:111)

Allah lähetti lähettiläänsä Muhammadin (SAAS) viestin kanssa, joka on kaikin tavoin täydellinen; Hän (TWT) on sisällyttänyt siihen kaikki perusperiaatteet, jotka oli lähetetty kaikille aikaisemmille profeetoille. Allah (SWT) ei ainoastaan vahvistanut lähettiläänsä Muhammadin (SAAS) kautta sitä, mikä oli ilmoitettu aikaisemmissa kirjoituksissa, mutta osoitti hänen kauttaan, missä Kirjan ihmiset (juutalaiset ja nasaretilaiset) olivat harhautuneet oikealta tieltä. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Me olemme lähettäneet alas sinulle (oi Muhammad (SAAS)) Kirjan (tämän Koraanin) totuudessa, vahvistaen sitä ennen tulleen Kirjoituksen ja muhäyminän (luotettavan korkeudessa ja todistajan) sen (vanhan Kirjoituksen) yli. Joten tuomitse heidän keskuudessaan sillä, minkä Allah on ilmoittanut, äläkä seuraa heidän turhia mielitekojaan poiketen totuudesta, joka on tullut sinulle…" (Koraani 5:48)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Totisesti tämä Koraani kertoo Israelin lapsille suurimman osan siitä, missä he ovat erimielisiä. Todella se (tämä Koraani) on johdatus ja armo uskoville." (Koraani 27:76–77)

Täten Koraani todistaa vääriksi Raamatussa mainitut loukkaukset ja väitteet koskien Allahin valittuja palvelijoita (profeettoja). Sen lisäksi Koraanissa vahvistetaan, että profeetoilla oli hyvä luonne ja että he olivat hurskaita ja oikeamielisiä. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Mainitse Kirjassa (Koraanissa) Abraham. Totisesti hän oli totuuden mies, profeetta. Kun hän sanoi isälleen: 'Oi isäni! Miksi palvot sitä, joka ei kuule, näe eikä voi hyödyttää sinua missään? Oi isäni! Totisesti minulle on tullut tietoa siitä, mikä ei ole tullut sinulle. Joten seuraa minua, minä tulen johdattamaan sinut Oikealle tielle. Oi isäni! Älä palvo Shäitaania (Saatanaa). Totisesti Shäitaan on kapinoinut Armollista (Allahia) vastaan. Oi isäni! Totisesti pelkään, että kärsimys Armolliselta (Allahilta) ottaisi sinut valtaansa, niin että sinusta tulee Shäitaanin (Saatanan) kumppani (Helvetin tulessa).' Hän (isä) sanoi: 'Hylkäätkö jumalani, oi Abraham? Jos et lopeta (tätä), tulen todellakin kivittämään sinut. Joten lähde pois minun luotani turvallisesti (ennen kuin rankaisen sinua).' Abraham sanoi: 'Rauha sinulle! Pyydän Herraltani anteeksiantoa sinulle. Totisesti Hän on minulle aina Armollinen. Tulen kääntymään pois teistä ja niistä, joita te kutsutte Allahin lisäksi. Tulen kutsumaan Herraani ja toivon, etten tule olemaan siunaamaton koskien pyyntöäni Herralleni. Joten kun hän (Abraham) oli kääntynyt pois heistä ja niistä, joita he palvoivat Allahin lisäksi, Me annoimme hänelle Ishaaqin (Iisakin) ja Yaa'qoobin (Jaakobin), ja kummastakin heistä Me teimme profeetan. Me annoimme heille Armostamme (hyvän elatuksen yltäkylläisyydessä), ja Me soimme heille kunnian (kaikkien kansojen) kielillä (eli kaikki muistavat heitä hyvällä ylistyksellä). Mainitse Kirjassa (tässä Koraanissa) Muusa (Mooses). Totisesti hän oli valittu ja hän oli lähettiläs (ja) profeetta. Me kutsuimme häntä Vuoren oikealta puolelta ja saimme hänet tulemaan Meitä lähelle keskustellaksemme hänen [Muusan (Mooseksen)] kanssaan. Me annoimme hänelle hänen veljensä Haaruunin (Aaronin), (myös) profeetta, Meidän Armostamme. Mainitse Kirjassa (Koraanissa) Isma'il (Ismail). Totisesti hän oli uskollinen sille, mitä hän lupasi, ja hän oli lähettiläs, (ja) profeetta. Hänellä oli tapana velvoittaa perhettään (ja kansaansa) äs-saläätiin (rukouksiin) ja äz-zäkäätiin, ja hänen Herransa oli häneen tyytyväinen. Mainitse Kirjassa (Koraanissa) Idriis (Eenok). Totisesti hän oli totuuden mies, (ja) profeetta. Me nostimme hänet korkeaan asemaan. Ne olivat heitä, joille Allah soi Hänen Suosionsa profeettojen joukosta, Aadamin jälkeläisten joukosta, ja niistä, jotka Me kannoimme (laivassa) Nuuhin (Nooan) kanssa, ja Ibrahimin (Abrahamin) ja Israelin jälkeläisistä, ja niiden joukosta, joita Me johdatimme ja jotka Me valitsimme. Kun Armollisen (Allahin) jakeita lausuttiin heille, he kaatuivat maahan suulleen makaamaan ja itkivät." (Koraani 19:41–58)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "'Sälääm (rauha) Nooalle (Meiltä) 'äälämiinien (ihmiskunta, ginn ja kaikki, mikä on olemassa) joukosta!' Totisesti täten Me palkitsemme äl-muhsinuun (hyväntekijät). Totisesti hän (Nooa) oli yksi Meidän uskovista palvelijoistamme." (Koraani 37:79–81)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Me pelastimme hänet (Abrahamin) ja Lootin maahan, jonka Me olemme siunanneet 'äälämiineille (ihmiskunnalle ja ginneille). Me annoimme hänelle Iisakin, ja (pojanpojan) Jaakobin. Kummastakin heistä Me teimme oikeamielisen. Me teimme heistä johtajia johdattaen (ihmiskuntaa) Meidän Käskystämme, ja Me innoitimme heitä tekemään hyviä tekoja, äs-saläätin (viiden pakollisen rukouksen) suorittamisen ja äz-zäkäätin (almuveron) antamisen, ja he palvoivat Meitä (Yksin). (Muista) Lootia, Me annoimme hänelle hukmin (oikean tuomitsemisen asioissa ja profetiuden) ja (uskonnollisen) tiedon, ja Me pelastimme hänet kaupungin (kansalta), joka harjoitti äl-khabää‘ithiä (pahoja, ilkeitä ja likaisia tekoja). Totisesti he olivat kansa, joka oli antautunut pahalle, ja he olivat fääsiqooneja (kapinallisia, Allahille tottelemattomia). Me päästimme hänet Armoomme; todella hän oli oikeamielisistä." (Koraani 21:71–75)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Me annoimme hänelle (Abrahamille) Ishaaqin (Iisakin) ja Yaa'qoobin (Jaakobin), kumpaakin heistä Me johdatimme, ja ennen häntä, Me johdatimme Nuuhia (Nooaa), ja hänen jälkeläistensä joukosta Daawuudia (Daavidia), Sulaimaania (Salomoa), Ayyubia (Jobia), Yuusufia (Joosefia), Muusaa (Moosesta), ja Haaruunia (Aaronia). Täten Me palkitsemme äl-muhsinuun (hyväntekijät). Zakariyyaa (Sakarias), ja Yahyaa (Johannes) ja 'Iisaa (Jeesus) ja Iliyaas (Elias), jokainen heistä oli oikeamielinen. Isma'il (Ismail) ja al-Yas'a (Elisa), ja Yuunus (Joona) ja Luut (Loot), ja jokaista heistä Me pidimme parempana 'äälämiinien [(heidän aikojensa) ihmiskunnan ja ginnien] ylitse. Me valitsimme myös joitakin heidän isistään, jälkeläisistään ja veljistään, ja johdatimme heidät Oikealle tielle." (Koraani 6:84–87)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Muista Meidän palvelijoitamme Ibrahimia (Abrahamia), Ishaaqia (Iisakia) ja Ya'qoobia (Jaakobia), (kaikki) voiman omistajia (Meidän palvomisessamme) ja (myös) uskonnollisen ymmärryksen (omistajia). Totisesti Me valitsimme heidät suomalla heille (hyvän asian – eli) kodin muistamisen (Tuonpuoleisessa ja heillä oli tapana saada ihmiset muistamaan sitä, ja heillä oli myös tapana kutsua ihmisiä tottelemaan Allahia ja tekemään hyviä tekoja Tuonpuoleista varten). He ovat Meidän luonamme, totisesti, valituista ja parhaista! Muista Isma'iliä (Ismailia), Alyasaa‘ (Elisaa), ja Dhul-Kifliä (Jesajaa), kaikki ovat parhaiden joukossa. Tämä on Muistutus. Totisesti muttäqooneille (hurskaille ja oikeamielisille henkilöille) on hyvä lopullinen paluu (Paratiisi)." (Koraani 38:45–49)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Todellakin Me annoimme suosiomme Moosekselle ja Aaronille. Me pelastimme heidät ja heidän kansansa suuresta ahdingosta, ja autoimme heitä, niin että heistä tuli voittajia; ja Me annoimme heille selkeän Kirjoituksen; ja johdatimme heitä Oikealle tielle. Me jätimme heidän maineekseen jälkipolvien parissa: 'Sälääm (rauha) Moosekselle ja Aaronille!' Totisesti täten Me palkitsemme äl-muhsinuun (hyväntekijät). Totisesti he kaksi olivat Meidän uskovia palvelijoitamme." (Koraani 37:114–122)

Allah, Ylhäinen, sanoo Koraanissa, että Aaron (AS) varoitti Israelin lapsia palvomasta vasikkaa, mutta hänen kansansa piti häntä heikkona ja aikoi tappaa hänet. Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "'Mikä sai sinut kiiruhtamaan kansasi luota, oi Mooses?' Hän sanoi: 'He ovat lähellä jalanjälkiäni, ja minä kiiruhdin luoksesi, oi Herrani, että olisit tyytyväinen.' (Allah) sanoi: 'Totisesti Me olemme koetelleet kansaasi poissa ollessasi, ja as-Saamirii on johdattanut heidät harhaan.' Sitten Mooses palasi kansansa luokse vihaisena ja surullisena. Hän sanoi: 'Oi kansani! Eikö Luojanne luvannut teille anteliaan lupauksen? Vaikuttiko silloin määrätty aika liian pitkältä teille? Vai halusitteko, että Herranne viha laskeutuisi päällenne, niin että rikoitte lupauksenne minulle (olemalla uskomatta Allahiin ja palvomalla vasikkaa)?' He sanoivat: 'Emme rikkoneet lupaustamme sinulle omasta tahdostamme, mutta meidät pakotettiin kantamaan (Faaraon) kansan koristeiden paino, sitten me heitimme ne (tuleen), ja se oli, mitä as-Saamirii ehdotti.' Sitten hän otti (tulesta) heille vasikan (patsaan), joka vaikutti ammuvan. He sanoivat: 'Tämä on teidän iläähinne (jumalanne) ja Mooseksen ilääh (jumala), mutta hän (Mooses) on unohtanut (jumalansa).' Eivätkö he nähneet, ettei se kyennyt vastaamaan heille sanaa (vastaukseksi), ja ettei sillä ollut voimaa vahingoittaa heitä eikä hyödyttää heitä? Aaron oli todellakin sanonut heille etukäteen: 'Oi kansani! Teitä koetellaan tällä, ja totisesti teidän Herranne on (Allah) Armollinen, joten seuratkaa minua ja totelkaa minun käskyäni.' He sanoivat: 'Emme lopeta sen (vasikan) palvomista ennen kuin Mooses palaa luoksemme.' (Mooses) sanoi: 'Oi Aaron! Mikä esti sinua, kun näit heidän menevän harhaan; ettet seurannut minua (sinulle antamani neuvon mukaan)? Etkö sitten ole totellut käskyäni?' Hän (Aaron) sanoi: 'Oi äitini poika! Älä tartu (minuun) parrastani äläkä päästäni! Totisesti pelkäsin sinun sanovan: 'Olet aiheuttanut Israelin lasten jakautumisen, etkä ole kunnioittanut sanaani!''" (Koraani 20:83–94)

Allah, Ylhäinen, sanoo (merkityksen selitys): "Kun Mooses palasi kansansa luokse vihaisena ja murheellisena, hän sanoi: 'Kuinka pahan asian te olette tehneet (palvoneet vasikkaa) minun poissa ollessani. Kiiruhditteko aiheuttamaan Herranne tuomion?' Hän heitti maahan taulut ja tarttui veljeensä hänen päästään (hiuksista) ja kiskoi häntä luokseen. Aaron sanoi: 'Oi äitini poika! Todella kansa piti minua heikkona ja aikoi tappaa minut, joten älä anna vihollisten iloita minusta, äläkä laita minua ihmisten joukkoon, jotka ovat dhaalimuuneja (vääryyden tekijöitä).' Mooses sanoi: 'Oi Herrani! Anna minulle ja veljelleni anteeksi ja päästä meidät Armoosi, sillä Sinä olet Armollisin niistä, jotka osoittavat armoa.'" (Koraani 7:150–151)






Edelliselle sivulle Seuraavalle sivulle